خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر بازار مسکن:

معاملات مسکن در سال آینده افزایش می‌یابد / یک قرن طول می‌کشد تا دهک یک، صاحب خانه شود

asdasd
کد خبر : ۴۴۹۷۴۶

یک تحلیلگر بازار مسکن با اشاره به وضعیت بازار املاک و مسکن گفت: پیش‌بینی ها حاکی از آن است که در سال آینده معاملات بازار مسکن افزایش پیدا می‌کند و سرمایه‌گذاری در این حوزه توجیه اقتصادی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، بهروز ملکی در گردهمایی مشاوران املاک با اشاره به استراتژی سرمایه‌گذای و تحلیل بازار مسکن گفت:‌ در حال حاضر سهم مسکن در هزینه خانوارهای ایرانی 33 درصد است و در حوزه سرمایه‌گذاری بازار مسکن سهم 40 درصدی دارد .

وی ادامه داد: همچنین 80 درصد ثروت خانوار، مسکن خانواده‌ها است و 32 درصد از تورم کشور از ناحیه مسکن ناشی می‌شود.

وی با اشاره به رشد بازار مسکن در سال‌های اخیر گفت: بازار بورس در طول چند سال گذشته به طور متوسط و میانگین سالانه 25 درصد رشد داشته و بعد از آن رتبه بیشترین افزایش رشد زمین و مسکن و بعد از آن طلا و جایگاه بعد هم به شاخص تورم تعلق دارد حال اینکه بر خلاف تصور مردم قیمت دلار در چند سال گذشته کمترین رشد را داشت.

ملکی با بیان اینکه یک سوم هزینه‌های خانواده ها متعلق به حوزه مسکن است ، گفت: پس از مسکن خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و حمل و نقل در رتبه‌های بعدی قرار دارد.

این تحلیلگر بازار مسکن با بیان این که در دهه هفتاد سهم مسکن در سبد خانوار 26 درصد بوده است، گفت: در سال‌های گذشته سهم هزینه‌های مربوط به مسکن در سبد خانوار افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در حالی که در سال 1365 حدود 78 درصد مردم در خانه‌های ملکی سکونت داشتند در سال 90 این رقم به 62 درصد کاهش پیدا کرد. همچنین در سال 65 میزان اجازه 11 درصد بود که در سال 90 به 27 درصد افزایش یافت.

ملکی با اشاره به قدرت خرید دهک‌های یک تا 10 در حوزه مسکن گفت: در سال 95 میزان درآمد دهک یک 8 میلیون تومان بوده یعنی ماهانه 650 هزار تومان درآمد داشتند. همچنین میزان درآمد دهک 10 که پولدارترین دهک کشور هستند 120 میلیون تومان بوده به این معنا که ماهیانه 10 میلیون تومان درآمد دارند.

وی افزود: با توجه به این آمار و ارقام ، دهک یک اگر تمام درآمد خود را پس انداز کند 30 سال طول می‌کشد تا بتواند خانه 250 میلیون تومانی خریداری کند حال اینکه اگر یک سوم درآمدهای خود را پس انداز کند یک قرن بعد صاحب خانه می شود.

وی همچنین با اشاره به عامل ازدواج در تقاضای مسکن گفت: تعداد ازدواج‌ها در کشور در دهه 70 چیزی حدود 450 هزار ازدواج بوده که در سال 89 به اوج خود یعنی 900 هزار ازدواج رسید و مجددا کاهش پیدا کرد و پیش بینی می‌شود تا پایان امسال 380 هزار ازدواج داشته باشیم که این رقم تا یک دهه آینده تکرار می‌شود. بنابراین پیش بینی می‌شود که عامل ازدواج ، تقاضا در بازار مسکن ایجاد کند.

ملکی افزود: همچنینی در حالی که در سال 1335 جمعیت ایران 34 میلیون نفر بود پیش بینی ها نشان از آن دارد که در سال  1405 جمعیت کشور به 80 میلیون نفر می‌رسد.

این تحلیلگر بازار مسکن همچنین با اشاره به تغییرات قیمت مسکن از دهه 70 تا سال 94 گفت: در دهه 70 بیشترین رشد قیمت در تهران متلق به منطقه یک بوده که 118 برابر شده است و همچنین قیمت ملک در منطقه 2 در این بازه زمانی 111 برابر شده است و بعد از آن مناطق 3 ، 4 و 5 تهران بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند.

وی ادامه داد: همچنین مناطق 17 ، 10 و 11 کمترین رشد قیمتی را داشتند.

وی با اشاره به سونامی ساخت و سازها در سال های 91 و 92 گفت:‌ این افزایش عرضه باعث رکود بازار مسکن شده است و غالبا دوره‌های رکود در بازار طولانی‌تر از دوره‌های رونق است.

ملکی با بیان اینکه از نیمه سال 92 بازار مسکن به سمت دوره رکود پیش رفت ، گفت: امسال سه سال دوره رکود می‌گذرد اما آمار نشان می‌دهد که معاملات مسکن افزایش پیدا کرده است و پیش بینی می‌شود که در سال 96 معاملات مسکن بیشتر از امسال باشد و در سال 97 بیشتر از سال 96 باشد.

ملکی با اشاره به افزایش سرمایه‌گذاری در بازار مسکن در سال 96 گفت: ورود سرمایه به بازار مسکن در سال 96 توجیه اقتصادی پیدا می‌کند و تقاضای مسکن رو به بهبود خواهد بود اما همچنان افزایش قیمت‌ها کمتر از نرخ تورم عمومی پیش بینی می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز