خبرگزاری کار ایران

سلیمانی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

دلایل دعوت مسکو از آمریکا برای حضور در نشست آستانه/ استفاده ابزاری روسیه از شرکاء راهبردی

هدف روس‌ها از حضور آمریکا در نشست آستانه به رخ کشیدن قدرت خود در ارتباط‌گیری و حل‌وفصل مشکلات است و البته خروجی حضور آمریکا برای آنها چندان مهم نیست.

«افشار سلیمانی» تحلیلگر مسائل قفقاز با اشاره به دعوت روسیه از کارشناسان آمریکایی برای شرکت در مذاکرات صلح آستانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در پرونده سوریه و همین طور در مسائل مهم منطقه، آمریکا یکی از بازیگران مهم و تاثیرگذار به حساب می‌آید. در بحران سوریه روس‌ها از فضای انتخاباتی ایالات متحده و خصوصاً به روی کار آمدن ترامپ استفاده کردند و از آن به عنوان یک کارت بازی استراتژیک به نفع خود بهره بردند.

وی افزود: رئیس‌مهوری روسیه با توجه به داده‌های رسانه‌ای که منشا آن اظهارنظر سیاستمداران سطوح مختلف سراسر جهان است، علاقه خاصی به همکاری با ایالات متحده در سطح خرد و کلان دارد اما باید بدانیم که ممکن است مواضع جمهوری‌خواهان تا حدودی با مسکو همخوانی نداشته باشد. روس‌ها در صدد هستند تا مسائل خود را با آمریکا و شخص ترامپ حل و فصل کنند چراکه کرملین معتقد است همکاری با واشنگتن و شخص ترامپ می‌تواند منافع استراتژیک آنها هم در منطقه و هم در خاک آمریکا و سپس در اروپا را تامین کند.

عده‌ای بر این عقیده‌اند که ترامپ با توجه به اظهارنظرهایی که قبل از انتخابات تا کنون صورت داده است می‌تواند فاصله خود را از پرونده‌های جاری در خاورمیانه دور نگه دارد اما واقعیت این است که جمهوری خواهان و همین طور اجماع آنها در کنگره و سنای آمریکا باعث می‌شود تا پای ترامپ به منطقه باز شود و حتی با برخی از سناریوهای روسیه مخالفت خواهند کرد.

سفیر سابق ایران در آذربایجان با تاکید بر این‌که هدف از دعوت کارشناسان آمریکایی توسط روسیه نوعی به رخ کشیدن برقراری مناسبات دو طرف است، گفت: مذاکرات صلح سوریه در آستانه با توجه به وضعیت پرونده این کشور برگزار خواهد شد اما بهتر بود که روسیه کمی بیشتر در مورد این اجلاس بررسی‌ می‌کرد.

وی ادامه داد: اینکه تنها سه روز پس از به روی کار آمدن ترامپ در کاخ سفید روس‌ها علاقه خود نسبت به حضور کارشناسان آمریکایی در مذاکرات آستانه را نمایان می‌کنند به نوعی این پیام مخابره می‌شود که روس‌ها به دنبال محتوا و خروجی این مذاکرات نیستند و تنها خواهان برقراری ارتباط با آمریکا و همچنین ایجاد یک کریدور ارتباطی میان کرملین و کاخ سفید هستند تا به تمامی دنیا نشان دهند که دوران تضاد منافع میان دو کشور به پایان رسیده و مسکو همچنان پیروز صحنه سیاست بین الملل است. چراکه روس‌ها دقیقاً می‌دانند که تیم ترامپ تنها با گذشت سه روز از انتقال قدرت در کاخ سفید نمی‌تواند نقش مهمی در نشست آستانه ایفاء کند.

 

کد خبر : ۴۴۹۵۰۱