خبرگزاری کار ایران

در نشست «نتایج انتخابات مجلس دهم مشهد» مطرح شد؛

تسلط جبهه پایداری از دلایل مهم ناکامی جناح اصلاحات در انتخابات مشهد بود/ دو نرخ شدن بنزین و حذف یارانه مردم تاثیر جدی بر نتیجه دور دوم انتخابات خواهد داشت

نشست «نتایج انتخابات مجلس دهم مشهد؛ از منظر رسانه ای، جامعه شناسی و سیاسی» به همت دفاتر خراسان انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات و انجمن جامعه شناسی ایران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، هادی خانیکی در ابتدای نشست «نتایج انتخابات مجلس دهم مشهد؛ از منظر رسانه ای، جامعه شناسی و سیاسی» که عصر امروز در تالار رجائی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: ضعف ارتباط بین نهادهای مدنی و انجمن های علمی میان رشتهای از مهم ترین ضعف های دانشگاه در سامان دهی به این نهادها و تشکل های علمی است و تا زمانی که دانشگاه دغدغه جامعه شناسان، محققان و در حوزه مسائل سیاسی را از خود دور کند، به نوآوری دست نخواهد یافت.

مشاور رئیس جمهور در امور رسانه و مطبوعات دولت اصلاحات، انتخابات را از مهم ترین مولفه های سیاسی در کشور عنوان کرد و افزود: ارتباط بین دستگاه‌های اجرایی، نهادها، احزاب و ... را باید در بررسی نتایج انتخابات لحاظ کرد، همچنین پرداختن به امور سیاسی به همان میزان پرداختن به آسیب‌های اجتماعی حساسیت و ضرورت دارد.

رسانه‌های سنتی در پیروزی انقلاب نقش برجسته‌ای داشتند

خانیکی با تاکید بر اینکه انتخابات متغییر مهمی در مشارکت سیاسی است، عنوان کرد: عواملی همچون نقش جنسیت، سن، شغل، طبقه، گروه های اجتماعی و نقش ارتباطات اجتماعی در ارزیابی نتیجه انتخابات باید مورد لحاظ قرار گیرد.

مشاور رئیس جمهور در امور رسانه و مطبوعات دولت اصلاحات با اشاره به نقش برجسته رسانه های کوچک همچون نوار کاست های انقلابی نسبت به رادیو و تلویزیون یادآور شد: در آن زمان رسانه های کوچکی همچون کاست حاوی سخنان امام نقش موثرتری از رادیو تلویزیون داشت و در واقع رسانه‌های سنتی در پیروزی انقلاب نقش برجسته‌ای داشتند.

رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات اظهار کرد: جامعه را می توان از منظر علوم ارتباطات به ۳ سطح دریافت کنندگان پیام، رهبران افکار و پیروان افکار تقسیم بندی کرد، حال به اعتقاد بنده نقش ارتباطات میان فردی در انتخابات اخیر بیش از پیش است و این ارتباطات میان فردی از طریق تلگرام قوی تر شد.

جامعه از ضعف احزاب، سازمان ها و تشکل های غیر منسجم رنج می برد

مشاور فرهنگی رئیس جمهور در دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه جامعه از ضعف احزاب، سازمان ها و تشکل های غیر منسجم رنج می برد، عنوان کرد: در شرایط فعلی رسانه ها جایگزین نهادهای سیاسی شدند، حال آن که باید یک ارتباط منطقی و طبیعی بین نهادهای سیاسی، اجتماعی و مدنی وجود داشته باشد.

خانیکی اظهار کرد: طرح های محلی و منطقه ای نشان می دهد که ما در مشهد با جریان هایی مواجه هستیم که تدریجی و مستمر هستند و نتیجه قابل توجهی را در جامعه ایجاد کرده اند.

وی با اشاره به نقش مردم حاشیه شهر در انتخابات افزود: نباید مساله حاشیه نشینی، فقر و شکاف اجتماعی را در تحلیل انتخابات مشهد نادیده گرفت.

رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات اظهار کرد: انتخابات ۷ اسفند گامی به جلو بود، چرا که به رای توسعه ای نزدیک تر است و به عبارتی رای توسعه ای به رای سیاسی و حزبی شباهت فراوانی دارد.

ترک انتخابات هم خود یک انتخاب بود

در بخش دیگری از مراسم، علی یوسفی؛ عضو هیات علمی جامعه شناسی دانشگاه فردوسی اظهار کرد: انتخابات مظهر اعمال اراده ملت و راهی برای بیان اراده و خواست عمومی است که طی آن آموزش جامعه پذیری صورت می گیرد.

وی افزود: ۴ مدل عقلانی، هنجاری، شناختی و آنتروپی را می توان برای تحلیل انتخابات در نظر گرفت، در مدل عقلانی رای دادن با تاکید عمده بر سودمندی است و بر مبنای تئوری هزینه_ فایده است، در مدل هنجاری، رای دهنده آگاهی لازم را به شرایط رای ندارد و شناخت وی از کاندید ناقص است از این رو مردم بنا بر هویت حزبی به کاندید رای می دهد.

معاون فرهنگی واجتماعی دانشگاه فردوسی افزود: در الگوی رای دهی شناختی، مردم براساس شناخت روشن از میان کاندیدها دست به انتخاب می زنند و در مدل رای دهی آنتروپی، فرد رای دهنده قبل از انتخابات به کاندید

عضو هیات علمی جامعه شناسی دانشگاه فردوسی با تاکید بر اینکه رای غالب در انتخابات اخیر رای هنجاری است، اظهار کرد: ترک مشارکت هم یک انتخاب است اما با این حال درصد قابل توجهی از مردم مشهد تصمیم به ترک انتخابات گرفتند، حال آن که ترک انتخابات هم خود یک انتخاب بود.

معاون فرهنگی واجتماعی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه رای مردم تهران بیشتر صبغه سیاسی دارد، اظهار کرد: جناح اصول گرا از تمامی ظرفیت خود برای پیروزی در انتخابات بهره برد، حال آن که جناح اصلاحات قادر به سازمان دادن نیروهایش نبود، حال اگر رای اصول گرایی به هر نحوی شکسته می شد سرنوشت انتخابات طور دیگری رقم می خورد.

یوسفی اظهار کرد: رفتارهای احزاب، گروه ها، وضعیت جریان ها و ناظران را باید در بررسی و تحلیل انتخابات مدنظر قرار داد.

در ادامه، دکتر سید حسین اطهری؛ عضو هیات علمی علوم سیاسی دانشگاه فردوسی اظهار کرد: برابر دانستن انسان های برابر در تمامی حوزه ها پیش زمینه یک انتخابات آزاد است، در غیر این صورت انتخابات آزاد محقق نمی شود.

وی هدف انتخابات را کسب قدرت دانست و یادآور شد: انتخابات به معنای کسب قدرت از طریق تغییر انتخاب مسئولین به صورت مسالمت آمیز است.

اطهری افزود: انتخابات بهترین ابزار برای مشروعیت بخشی به نظام است، اگر مردم این فرآیند را درست تلقی کنند امکان اثرگذاری اش بیش از پیش خواهد بود.

عضو هیات علمی علوم سیاسی دانشگاه فردوسی عنوان کرد: نتیجه انتخابات در مشهد را می توان متاثر از چند عامل دانست، نخست آن که شهر مشهد شهر مهاجر پذیری و چند قومیتی با فرهنگ های متنوعی است که همه اقوام در آن یکسان فکر کنند، از این رو برای کسب نتیجه مطلوب در تهران باید برای تک تک این گروه ها برنامه داشت.

با رحلت حجت الاسلام عبایی خراسانی اصلاح طلبان در مشهد فاقد رهبر شدند

اطهری تسلط جبهه پایداری و انجمن حجتیه در مشهد از دیکر عوامل مهم عدم موفقیت جناح اصلاحات در مشهد عنوان کرد و یادآور شد: شهرداری مشهد نیز در اختیار جبهه پایداری است و شهرداری برای روی پا ماندن و در سپهر سیاست ماندن این حزب رقم‌های بسیاری خرج می‌کند.

اطهری اظهار کرد: مذهب عنصری حیاتی در شهر مشهد است و این عنصر عامل مهمی در جلب اعتماد مردم در این شهر است، حال علی رغم تعیین کنندگی عنصر مذهب در شهر مشهد، جناح اصلاحات در این شهر شعار  مذهبی نمی دهد.

عضو هیات علمی علوم سیاسی دانشگاه فردوسی اظهار کرد: فقدان رهبری قوی جناح اصلاحات در مشهد یکی از دلایل ناکامی در انتخابات بود، با رحلت حجت الاسلام عبایی خراسانی در مشهد، اصلاح طلبان فاقد رهبری شدند و این شکاف به زودی پر نخواهد شد.

کسب ۲۷۰ هزار رای اصلاحات در مشهد بدون کوچک ترین امکانات به مثابه پیروزی است

وی با بیان اینکه جناح اصلاحات در این شهر از امکاناتی برخوردار نیستند و در چنین فضایی قطعا رقابت غیر ممکن خواهد بود، عنوان کرد: تا زمانی که فضای تهمت و بهتان در شهر مشهد حاکم باشد احتمال رقابت برابر وجود ندارد.

عضو هیات علمی علوم سیاسی دانشگاه فردوسی افزود: مشهد را نباید با دیگر کلان شهرها قیاس کرد، چرا که همین ۲۷۰ هزار رای، را با تمامی آن هجمه ها، اتهامات و کمبود امکانات باید پیروزی دانست.

وی با اشاره به اینکه حاشیه شهر مشهد همچون حاشیه دیگر شهرها است، حال آن که نتیجه انتخابات حاشیه شهر مشهد متفاوت از حاشیه شهر دیگر شهرها است و این مساله ناشی از ساختار متصلب قدرت در این شهر است.

اطهری اظهار کرد: نادیده گرفتن فرهنگ حاکم بر حاشیه شهر مشهد در بررسی نتیجه انتخابات درست نیست، چرا عنصر مذهب در مشهد بسیار تعیین کننده است.

عضو هیات علمی علوم سیاسی دانشگاه فردوسی با اشاره به اینکه هر چند که مردم حاشیه شهر مشهد نسبت به سایر انتخابات هم در این دوره حضور پر رنگی نداشت، یادآور شد: شکاف نسلی هم در مشهد نسبت به سایر شهرها عمیق تر است، به عبارت دیگر پدرسالاری در مشهد برجسته است و پدران تعیین کننده اصلی در خانواده هستند که دیگر اعضای خانواده به چه کسی رای دهند و،؟ این مساله ناشی از ضعف فرهنگ مدنی و شهری هنوز در مشهد دارد.

دو نرخ شدن بنزین و حذف یارانه ها تاثیر مستقیمی در نتیجه دور دوم انتخابات خواهد داشت

وی با بیان اینکه رد صلاحیت گسترده از نیروهای شاخص اصلاح طلب و ناشناخته بودن چهره های کاندیدهای این جناح از دیگر دلایل ناکامی بود، ادامه داد: حال آن که اصول گرایان از یک مرجعیت در امور برخوردارند و لیست هوالمطلوب مرجعیت نهایی تمامی اصول گراها است، در واقع لیست هوالمطلوب نشان از ائتلاف نهایی اصول گرایان در آخرین لحظات تبلیغات است.

عضو هیات علمی علوم سیاسی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه مردم مشهد بر حسب تکلیف پای صندوق حاضر می شوند و نه حق، یادآور شد: متاسفانه جناح اصلاحات هنوز نتوانسته با عوام مردم ارتباط خوبی برقرار کند.

وی با تاکید بر اینکه اصلاح طلبان مدت ها است که در انتخابات خلع سلاح رسانه ای شده اند، افزود: نقش شبکه های اجتماعی را در پیروزی اصلاح طلبان پر رنگ نمی دانم.

اطهری در پایان دو نرخ شدن بنزین و حذف یارانه مردم را در آستانه مرحله دوم انتخابات کاملا برنامه ریزی شده دانست و افزود: این اقدام غیر اخلاقی است و نمایندگان دور نهم مجلس می خواهند به مردم این گونه
 
القا کنند که دولت به فکر معیشت مردم نیست و این مساله تاثیر مستقیمی در نتایج دور دوم انتخابات خواهد داشت.
کد خبر : ۳۶۴۲۳۸