خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

به حاشیه‌رفتن آموزش و در اولویت قرارگرفتن درآمدزایی در اعضای هیات علمی

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه آموزش در سیستم درمانی ما پررنگ نیست، گفت: این کم اهمیت دادن و پایین آوردن ارزش آموزش در مدرسان باعث کمرنگ‌تر شدن و به حاشیه رانده‌شدن آموزش و در اولویت قرار گرفتن کارهای اجرایی، درمانی و درآمدی شده است.

 علی اکبر حق دوست (رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد مشکلات حوزه آموزش پزشکی گفت: برخی مشکلات مشخص و هویدا هستند و بیشتر دیده می‌شوند؛ در حالی که علل اصلی در زیر ساخت‌ها و لایه‌های زیرین به وجود آورنده آن عوامل است.

وی با اشاره به برخی چالش‌های مشخص در حوزه آموزش علوم پزشکی اظهار کرد: در حال حاضر در دانشگاه‌های علوم پزشکی با حجم زیاد کار اجرایی هیات علمی مواجه هستیم که  این مساله موجب شده است اعضای هیات علمی فرصت کمتری برای امر آموزش داشته باشند و به خصوص در حیطه بالینی حجم زیاد بیماران مراجعه کننده فرصت آموزش را برای اعضای هیات علمی کمرنگ کرده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد:  وجود کمبودهای مالی باعث شده است که زیرساخت‌های آموزش پزشکی نتوانسته؛ متناسب با افزایش ظرفیت دانشجو تقویت شود  و در نتیجه در حال حاضر در بسیاری از بیمارستان‌های موجود و دانشکده‌ها کلاس برای درس و امکانات لازم برای آموزش دانشجویان به اندازه کافی وجود ندارد و در این زمینه رشد کمی دانشجویان سریع‌تر از رشد زیرساخت‌ها بوده است.

وی با اشاره به قدیمی شدن کریکلوم‌های آموزشی علوم پزشکی به عنوان یکی دیگر از چالش های این حوزه گفت: متاسفانه در به روز کردن کریکلوم‌های آموزشی با مشکلاتی مواجه هستیم.

حق دوست بیان کرد:  کاهش انگیزه دانشجویان و این مساله که دانشجویانی که وارد دانشگاه می‌شوند؛ انگیزه و انرژی برای درس خواندن به خصوص برای حرفه‌های سنگینی مثل دکترای حرفه ای پزشکی را ندارند و طول مدت دوره و سنگینی کار از دیگر چالش های مهم در حوزه آموزش علوم پزشکی است.

وی با اشاره به وجود برخی محدودیت‌ها در حوزه منابع آموزشی ادامه داد: متاسفانه منابع آموزشی نظیر مدل‌های جدید و ابزارهای جدید آموزشی به عنوان مثال در زمینه مهارت‌های بالینی و تکنولوژی در کشور آن گونه شایسته است؛ رشد نکرده است.  

 رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه باید در مورد فرهنگ آموزشی و فراگیری علوم توجه بیشتری شود، افزود: برخی از مشکلات به به ارزش آموزش برمی‌گردد و اینکه آموزش در سیستم درمانی ما پررنگ نیست و این کم اهمیت دادن و پایین آوردن ارزش آموزش در فرادهندگان و مدرسان باعث کمرنگ تر شدن و به حاشیه رانده شدن آموزش و در اولویت قرار گرفتن کارهای اجرایی، درمانی و درآمدی شده است.

حق دوست اظهار کرد: انعکاس مشکلات فرهنگی در آموزش و کم شدن شان آموزشی در کمتر شدن انگیزه فراگیرندگان و دانشجویان برای آموزش دیده می‌شود، ضمن اینکه در مدیریت نیز می‌تواند؛ تاثیرگذار باشد و باعث شود که پرداخت‌ها و هزینه کردهایی که باید در امر آموزش صورت گیرد از نگاه مدیریتی کمرنگ‌تر شود و به عبارتی اولویت این باشد که تکنولوژی جدید و پیشرفته‌تر وارد بشود تا زیر ساخت‌های آموزشی و حتی رفاهی مثل پاویون های دانشجویان و دستیاران گسترش پیدا کند.

وی با  اشاره به شک، تردید و ابهام در سبک مدیریتی در حوزه آموزش علوم پزشکی به عنوان یکی از مشکلات ریشه‌ای در این حوزه اظهار کرد:  واقعیت این است که یا راهبردها در  علوم پزشکی خوب تبیین نشده است و یا اگر تبیین  شده به درستی روش های اجرایی و  برنامه‌های عملیاتی بر اساس آن منطبق نشده است.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم تعداد زیاد دانشکده‌های پزشکی دولتی و غیردولتی در کشور است به طوری که به نظر می رسد؛ دقیقا تحلیل نشده است که سود و زیان این آموزش‌های متعدد و گسترده در سطح دانشگاه‌های کشور چیست؟

حق دوست گفت: اگر واقعا به صورت مستدل بر اساس استنادهای قوی به جمع بندی برسیم که غیر متمرکز کردن و متعدد کردن مراکز آموزشی نهایتا برای سلامت جامعه مطلوب تر است و اثرات مثبت تری دارد، باید پیش فرض‌های مربوطه را نیز در نظر بگیرم و امکانات را به صورت غیرمتمرکز توزیع کنیم و تبعات آن را نظیر اینکه با این مکانیزم ممکن است؛ سطح علمی آموزشی در کل کشور افت می‌کند و تفاوت‌های بین دانشگاهی زیاد می‌شود و در عرصه رقابت بین‌المللی نیز ضعیف‌تر وراد می‌شویم؛ بپذیریم.

وی ادامه داد: اگر هدف و غایت آموزشی خود را آموزش باکیفیت بالاتر و ارزانتر و موفقیت در عرصه بین‌المللی می‌بینیم؛ باید قبول کنیم که این غیرمتمرکز کردن و متعدد کردن آموزش پزشکی ما یک آسیب جدی در امر برنامه‌ریزی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان تاکید کرد:  باید مشکلات ظاهری را لیست کنیم و ببینیم چه دلایل عمیق‌تری وجود دارد که این مشکلات ظاهری را به وجود می‌آورد و با یک برنامه‌ریزی سعی در درمان ریشه‌ها کنیم و در این صورت عوارض و ظواهر آن به طور خودکار اصلاح می شود.

کد خبر : ۳۴۹۷۳۳