خبرگزاری کار ایران

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور:

افزایش خطای پرستاران چندشغله/ پرستاران زاهدان و کهکیلویه ۳ ماه حقوق نگرفته‌اند

قائم مقام سازمان نظام پرستاری کشور نسبت به افزایش خطای پرستاری به دلیل چند شغله بودن پرستاران هشدار داد.

محمد شریفی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ با تاکید بر لزوم مساعد شدن شرایط جذب پرستاران اظهار داشت: متاسفانه به دلیل سیاست پزشک سالارانه و فشاری که روی جامعه پرستاری است، عرصه روز به روز برای این حرفه تنگ‌تر می‌شود و در نهایت دود این بی‌توجهی به چشم مردم خواهد رفت.

وی افزود: این مساله که پرستاران به دلیل پایین بودن حقوق مجبور باشند؛ چند جا مشغول به کار باشند، قطعا موجب افزایش خطای پرستاری، کم حوصلگی و بداخلاقی آنها خواهد شد.

دبیر کل خانه پرستار خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرایط حرفه پرستاری در مجموع مطلوب نیست و آنطور که باید و شاید اراده‌ای هم در بین مسئولان وزارت بهداشت برای حل مشکلات پرستاری دیده نمی‌شود.

دبیر کل خانه پرستار با اشاره به کمبود شدید نیروی پرستاری در بیمارستان‌ها اظهار کرد: علی‌رغم آمارهای واقعی که ما در خصوص بیکاری پرستاران ارائه می‌کنیم، متاسفانه وزارت بهداشت این واقعیت را مد نظر قرار نمی‌دهد و نظر دیگری دارد.

وی با بیان اینکه تعداد ثبت‌نام‌های پرستاران جویای کار در فراخوان داده شده به ۱۴ هزار پرستار رسیده است، گفت: وزات بهداشت فقط به جهت دامن زدن به بحث تربیت پرستار و کمک پرستار بیمارستانی که فعلا مسکوت مانده است، این کمبود را قبول می‌کند.

روی آوردن پرستاران به شغل‌های غیرپرستاری

دبیر کل خانه پرستار ادامه داد: در حال حاضر وزارت بهداشت ظرفیت کادر پرستاری را دو برابر کرده است و به طور مثال ظرفیت دانشگاه‌های دولتی که ۷ هزار نفر بوده به ۱۴ هزار نفر افزایش یافته است، غافل از اینکه مشکل را باید در جای دیگری جستجو کرد.

شریفی مقدم در ادامه تصریح کرد: به نظر می‌رسد؛ وزارت بهداشت توان به کارگیری پرستاران را ندارد و علاوه براین، همین پرستار‌های شاغل را نیز نمی‌تواند؛ حفظ کند. کم‌توجهی مسئولان این وزارتخانه در این زمینه، موجب کاهش جذابیت در حرفه پرستاری شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر شاهد رفتن پرستاران به سراغ شغل‌های غیرپرستاری هستیم و به طور مثال پرستارانی داریم که در آموزش و پرورش، بیمه و یا حوزه تجهیزات پزشکی مشغول به کار می‌شوند.

دبیر کل خانه پرستار با اشاره به علت کمبود کادر پرستاری در کشور گفت: پرستاری حرفه معمولی نیست و فعالیت بسیار پرخطر و سختی است که با مخاطرات زیادی همراه است، به طوریکه مدتی پیش متاسفانه شاهد بودیم؛ پرستاری که با بیمار مبتلا به آنفولانزا مواجه شده بود؛ فوت کرد، بنابراین ملاحظه می‌شود که پرستاران مدام با بیماران در حال احتضار، دادوفریاد‌های همراهان آن‌ها و همچنین با بیماری‌های پرخطری مانند ایدز و هپاتیت و... سر و کار دارند و مقایسه آن‌ها با دیگر مشاغل بسیار غیرمنطقی است.

وی افزود: پرستاران با بیمارانی در ارتباطند که سرشار از درد و رنج هستند و به غیر از بیماری با مشکلات دیگری نظیر هزینه‌های درمان و... نیز سروکار دارند.

پرستاران زاهدان و کهکیلویه ۳ ماه است؛ حقوق نگرفته‌اند

شریفی مقدم با بیان این مطلب که در حال حاضر پرستاران به سه دسته؛ فارغ التحصیلانی که به سراغ مشاغل دیگر می‌روند، پرستارانی که به خارج از کشور می‌روند و کسانی‌که خانه‌نشین شده‌اند، تقسیم می‌شوند؛ گفت: همچنین برخی هم که وارد کار می‌شوند؛ بعد از یک مدت از کار خارج می‌شوند، بنابراین باید شرایط ویژه‌ای برای پرستاری انتخاب شود که وقتی کسی وارد این حرفه می‌شود در این حرفه بماند.

وی در ادامه تاکید کرد: وزارت بهداشت نمی‌تواند؛ پرستاران را استخدام رسمی و امنیت شغلی برای آنها ایجاد کند، ضمن اینکه حقوق آن‌ها نیز رعایت نمی‌شود به طوریکه در حال حاضر در چند استان از جمله کهکیلویه و بویر احمد و همچنین زاهدان پرستاران شرکتی حقوق خود را ۳ ماه است که دریافت نکرده‌اند.

دبیر کل خانه پرستار ادامه داد: طبق آخرین آمار در حال حاضر ۱۴ هزار جویای کار در حرفه پرستاری داریم و این آمار را به وزارت بهداشت نیز اعلام کرده‌ایم؛ منتهی مساله این است که به دلیل سختی شرایط کار و با حقوق یک‌ونیم میلیون تومانی قطعا پرستاران علاقه‌ای به کار نشان نمی‌دهند و در حوزه‌های دیگری مشغول به کار می‌شوند.

کد خبر : ۳۴۶۲۱۱