خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با یک فعال صنفی معلمان مطرح شد؛

معلمان بخش خصوصی از وضعیت شغلی خود ناراضی هستند

یک فعال صنفی معلمان اعتقاد دارد؛ گسترش مدارس خصوصی که در دستور کار دولت فعلی قرار گرفته؛ مستقیما امنیت شغلی و معیشت معلمان را هدف قرار داده است.

محمدرضا نیک‌‌ نژاد (فعال صنفی معلمان) در گفتگو با ایلنا؛ با اشاره  به اینکه به‌کارگیری معلمان در بخش خصوصی مصداق بارز بهره کشی است؛ گفت: بیشتر از 80 درصد معلمان بخش خصوصی نیروهای آزاد هستند و نظام آموزش و پرورش تعهدی نسبت به معیشت یا تامین امنیت شغلی آنان ندارند.

نیک نژاد با اشاره به اینکه معلمان مدارس خصوصی حق اعتراض ندارند و به راحتی کنار گذاشته می‌شوند، افزود:  دستمزد غالب این معلمان به‌صورت حق‌التدریس و جلسه‌ای پرداخت می‌شود، ضمن اینکه از بیمه و امنیت شغلی نیز  چندان خبری نیست.

نیک نژاد با تاکید بر اینکه رویکرد اصلی مدارس خصوصی جذب نیروهای آزاد است تا به راحتی از آنها  سوءاستفاده کنند، گفت: معلمان در مدارس خصوصی در ایام تعطیل ازجمله ماه‌های تابستان حقوقی دریافت نمی‌کنند. همچنین موظف هستند 15 روز از بیمه را خودشان پرداخت کنند.

این فعال صنفی معلمان درباره رویکرد خصوصی‌سازی مدارس توسط دولت گذشته که در دولت فعلی هم ادامه دارد، گفت: دولت فعلی بدون توجه به سطح معیشت مردم و مطالبات صنفی معلمان در پی خصوصی‌سازی آموزش است و  خصوصی‌سازی را هم در تنظیم بودجه و هم در برنامه ششم توسعه اعمال کرده است.

وی با تاکید بر اینکه حتی در کشورهای لیبرال هم این چنین بر خصوصی کردن آموزش تاکید نمی‌شود، گفت: پولی کردن هر خدمت دولتی که به صراحت در قانون بر رایگان بودن آن تاکید شده،  ارزش فرهنگی آن  را کمرنگ می‌کند و با سپردن آن به دست روابط سودجویانه بازار، از سطح کیفی آن می‌کاهد.

نیک نژاد تصریح کرد: در شرایط پساتحریم، دولت می‌تواند به‌جای کوبیدن بر طبل خصوصی‌سازی، با به‌کارگیری و آموزش معلمان جدید و همچنین تجهیز و نوسازی مدارس به بخشی از وظایف قانونی خود جامه عمل بپوشاند و در عمل به محرومیت‌زدایی آموزشی بپردازد. 

کد خبر : ۳۴۴۰۱۳