خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت بهداشت:

اخذ مالیات از کالاهای آسیب رسان، بار بیماری‌ها را کاهش می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۳۴۰۵۶۷

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: اخذ مالیات از کالاهای آسیب رسان، بار بیماری ها را کاهش و ارائه خدمات بهداشتی را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایلنا، ایرج حریرچی، قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص ضرورت افزایش مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان، گفت: اخذ عوارض و مالیات از کالاهای آسیب‌رسان به دو دلیل انجام می‌شود. اول اینکه افزایش عوارض و مالیات و متعاقبا افزایش قیمت، خصوصا در مورد سیگار موجب کاهش مصرف این اقلام شود که این به سلامت عمومی جامعه کمک خواهد کرد و دوم اینکه مبالغی که به عنوان عوارض و مالیات از این کالاها دریافت می‌شود، می‌تواند به عنوان یک منبع مالی پایدار درخدمت سلامت قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه، تاکنون این موضوع به خصوص در مورد کالاهایی مثل دخانیات آنطور که باید جدی گرفته نشده است، افزود: در خصوص تاثیر مالیات بر کالاهای آسیب رسان بخصوص سیگار، ضمن کاهش بار بیماری های ناشی از آن می توان سالانه حدود دو هزار میلیارد تومان از این محل صرف بهداشت و درمان مردم کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت افزایش مالیات بر کالاهای آسیب رسان را کاهش دسترسی آسان مردم به این کالاها دانست و گفت: اخذ مالیات از مردم و به‌تبع آن ارائه خدمات مطلوب‌تر به شهروندان و ارتقا سطح کیفیت زندگی در ابعاد مختلف، همواره یکی از سیاست‌های کلان اقتصادی کشورها بوده و موجب هم‌افزایی و افزایش منابع درون‌زای مالی در جامعه و کشور می شود.

حریرچی با تاکید بر اینکه، ارتقا شاخص‌های عدالت اجتماعی در تحقق درآمدهای مالیاتی است، خاطرنشان کرد: این امر قابل کتمان نیست چراکه درآمدهای حاصل از مالیات‌های پرداختی در قالب تسهیلات اجتماعی، بهداشتی و رفاهی در اشکال مختلف مجددا به مردم بازخورد داده می‌شود .

وی در پایان افزود: اگر در تعیین مالیات بر کالاهای آسیب رسان از جمله مواد دخانی در مصوبات مجلس گنجانده شود ، می توان تا مقدار زیادی از مصرف آنها جلوگیری کرد؛ کاری که در بسیاری از کشورهای موفق در این زمینه انجام شده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز