خبرگزاری کار ایران

در همایش ملی گیاهان دارویی عنوان شد:

کهگیلویه و بویراحمد قطب گیاهان دارویی کشور

بررسی اثرات آنتی اكسیدانی و ضد میكروبی گیاهان دارویی و جایگاه آن در صنعت داروسازی، موارد مرتبط با تجاری سازی و تولید سرمایه از این نعمت های خدادادی، از جمله اهداف برگزاركنندگان این همایش ملی بوده است.

ایلنا - یاسوج: همایش ملی گیاهان دارویی، پس از چهار روز بحث و بررسی محققان برجسته حوزه گیاهان دارویی و داروشناسان، پیرامون جایگاه این مقوله، در دانشگاه علوم پزشكی یاسوج پایان یافت.

به گزارش ایلنا از یاسوج، در این همایش، ضمن تشریح ویژگی‌ گونه های مختلف گیاهی و تاثیرات دارویی آن‌ها، موقعیت كنونی گیاهان دارویی در كشور بررسی شده و توجه هرچه بیشتر به تجاری‌سازی گیاهان دارویی، استفاده از این گیاهان در صنعت داروسازی و اقتصاد صادراتی كشور، مورد تاكید قرار گرفت.

رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران در مراسم پایانی همایش ملی گیاهان دارویی، با تاكید بر لزوم تلاش عمومی به حفظ گونه‌های گیاهی كشور و ارتقاء جایگاه این مقوله، گفت: با برگزاری دوره‌ها و كارگاه‌های آموزشی از عطاری‌ها تا مقاطع تخصصی،شرایط كنونی این حوزه، ترقی یافته و حتی آموزش مسایل ساده‌ای مانند نحوه چیدمان در عطاری‌ها، می‌تواند گامی برای مدیریت بهتر كاربرد گیاهان دارویی باشد.

تحقیقات كاربردی، نیاز عمده صنعت گیاهان دارویی است

دكتر محمدباقر رضایی، تحقیقات كاربردی را، یكی از ضرورت‌های تجارت و صنعت گیاهان دارویی كشور برشمرد و افزود: با پیگیری این راستای فكری، می‌توان تا حد زیادی اهداف كارخانه‌های داخلی را تامین نموده و از واردات محصولات گوناگون گیاهان دارویی به كشور، بی‌نیاز شد.

وی اظهار كرد: با توجه به گونه‌های مختلف هر گیاه، ویژگی‌های متفاوت بدن در افراد مختلف، میزان مصرف مشخص هر گیاه و سازگاری آن با بدن هر فرد، لازم است برای پیشگیری از ابتلا به عوارض جانبی نامطلوب درمان‌های گیاهی، دقت كافی داشته‌ باشیم.

در همایش ملی گیاهان دارویی، 11میزگرد تخصصی برگزار شد

دبیر اجرایی همایش ملی گیاهان دارویی در ادامه مراسم، با اشاره به ارایه 11میزگرد تخصصی، 22سخنرانی اساتید برجسته كشوری، 60 مقاله تخصصی و 350 پوستر در طول برگزاری این همایش، گفت: همه مقالات و مطالب ارایه شده در این همایش، بر مبنای كارهای تجربی و پژوهشی بوده و در این چند روز كوشیدیم به نحو جامعی به پوشش این اندیشه‌های ارزشمند بپردازیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشكی یاسوج نیز ضمن بیان قطعنامه پایانی این همایش، تصریح كرد: برگزاری این همایش، نمایش گوشه ای از توانمندی های شركت های دانش بنیان و كارخانجات تولید داروهای گیاهی دركنار بوم‌شناسی گیاهان دارویی، جنبه های فیتوشیمیایی، دارویی، اخلاقی و قانونی استفاده از این گیاهان بوده است.

دكتر محمد ذوالعدل اضافه كرد: بررسی اثرات آنتی اكسیدانی و ضد میكروبی گیاهان دارویی و جایگاه آن در صنعت داروسازی، موارد مرتبط با تجاری سازی و تولید سرمایه از این نعمت های خدادادی، از جمله اهداف برگزاركنندگان این همایش ملی بوده است.

صنعت گیاهان دارویی، زمینه‌ای برای تبدیل علم به ثروت است

در بخشی از متن قطعنامه پایانی این همایش آمده است: با توجه به افزایش استقبال جهانی برای استفاده از گیاهان دارویی، فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری در این حوزه و استفاده از فناوری‌های نوین مانند نانوتكنولوژی، شناسایی پیشكسوتان و صاحب‌نظران این حیطه و حمایت از انجام تحقیقات پایه و كاربردی برای تولید علم و تبدیل آن به ثروت، الزامی بوده و با توجه به حفظ پوشش گیاهان دارویی به عنوان ذخایر ملی، حفاظت از آن به صورت یك تكلیف شهروندی، آموزش همگانی در این زمینه، ایجاد مراکز مشاوره‌ای، همكاری بین‌بخشی سازمان‌ها، تدوین برنامه‌های استراتژیك و نیز تصویب قوانین حمایتی در این زمینه، ضروری به نظر می‌آید.

استان كهگیلویه و بویراحمد، 425 گونه گیاه دارویی را در خود پرورش می‌دهد

در ادامه این قطعنامه، بر توانمندی استان كهگیلویه و بویراحمد در ارتقاء جایگاه گیاهان دارویی كشور تاكید شده و آمده است: استان چهار فصل كهگیلویه و بویراحمد، 425 گونه از 725 گونه گیاهان دارویی كشور را در خود پرورش داده و بر همین اساس، قابلیت تبدیل شدن به قطب تحقیقات طب سنتی گیاهی و فرآوری گیاهان داروئی کشور با محوریت مركز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشكی یاسوج را، دارا می باشد.

هم‌چنین در قطعنامه پایانی همایش ملی گیاهان دارویی، حمایت از پرورش و كشت گیاهان دارویی، فرآوری بهینه آن‌ها و احیاء گونه‌های در حال انقراض، مورد تاكید قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا از یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد، همایش ملی گیاهان دارویی، از تاریخ پنجم تا هشتم شهریورماه سال جاری، در سالن دكتر كنعانی دانشگاه علوم پزشكی یاسوج برگزار شده و در پایان نیز از سخنران‌ها پوستر های برتر این همایش، تجلیل شد.

پایان پیام

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز