خبرگزاری کار ایران

نخست وزیر سوریه در اجلاس عدم تعهد:

مشروعیت دولت سوریه را مردم تعیین می کنند

برخی از کشورهای عضو درجنبش نم که در بیانیه پایانی بر وحدت تاکید کرده اند، با تحریم سوریه بعنوان بخشی از حمله به مردم این کشور محسوب می شوند و جدای از آن بر خلاف اصول جنبش نم در امور داخلی ما دخالت می کنند.

نخست وزیر سوریه با سخنرانی در اجلاس عدم تعهد، حوادث پیش آمده در این کشور را ناشی از فعالیت های تروریستی گروه های مورد حمایت غرب عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مستقر در ستادخبری اجلاس سران عدم تعهد، وائل نادر الحلقی در سخنرانی خود در سالن برگزاری اجلاس عدم تعهد گفت: جنبش عدم تعهد موفقیت های مهمی در سطح بین المللی بدست آورده است که این موفقیت ها به ویژه در پایان استعمار از اهمیت بالایی برخورداراست.

وی افزود: تروریسم و مبارزه با آن بسیار مهم است اما اعضای دائم شورای امنیت به بهانه مبارزه با تروریسم از تروریسم در سوریه حمیات می کند و در این شرایط به بهانه دخالت های انسانی در امور داخلی کشورها دخالت می شود چرا که هدف آنها ایجاد فتنه در جامعه هاست.

نخست وزیر بشار اسد در ادامه سخنان خود تصریح کرد: جنبش نم بر اساس احترام به تمامیت ارضی و استقلال کشورها قرار گرفته است و جنبش نم می تواند بحران های بین المللی را حل کند.

وائل نادر الحلقی با اشاره به وجود بحران در کشور سوریه گفت: کشور ما از ماه ها پیش با تروریسم مواجه است.این تروریسم با انفجارها و ترساندن مردم همراه شده است و باید اعلام کنم که برخی کشورهایی که از گروه های مسلح حمایت می کنند مسولیت شکست طرح کوفی عنان را به عهده بگیرند.

وی افزود: برخی کشورها تلاش دارند که واقعیت سوریه و اقدامات دولت سوریه را وارونه نشان دهند. واقعیت بحران در سوریه به میزان دخالت کشورهای دیگر در امور داخلی سوریه است و هدف از این دخالت ها بی ثبات کردن سوریه است.

نخست وزیر سوریه در تشریح سیاست های دولت متبوعش در این شرایط گفت: درخواست های مسالمت آمیز برای حل بحران سوریه از اولویت های دولت است.گروه های تروریستی که حمایت خارجی می شوند از حوادث سوریه سواستفاده کردند.گروه های که اعضای تکفیری و القاعده و جهادی ها را در بر میگیرد و در این شرایط دولت از شهروندان خود حمایت می کند و با تروریسم مبارزه می کند.

وائل نادر الحلقی خاطرنشان کرد: حوادث ثابت کرد که حمایت از حل مسالمت آمیز بحران سوریه توسط برخی کشورها فقط حرف است.این کشورها با شعار دوستان سوریه در سوریه دخالت می کنند در حالیکه دشمنان آن هستند.این کشورها از گروه های مسلح حمایت تسلیحاتی و رسانه ای می کنند مردم را تحریم می کنند و مشکلات شهروندان سوری را بیشتر می کنند.

نخست وزیر سوریه معتقد است: برخی از کشورهای عضو درجنبش نم که در بیانیه پایانی بر وحدت تاکید کرده اند، با تحریم سوریه بعنوان بخشی از حمله به مردم این کشور محسوب می شوند و جدای از آن بر خلاف اصول جنبش نم در امور داخلی ما دخالت می کنند.

وی با ابراز تاسف از سخنان محمدمرسی درباره سوریه گفت: مرسی حق ندارد در مورد مشروعیت سوریه سخن بگوید این فقط مردم هستند که مشروعیت دولت سوریه را مشخص می کنند. ما امیدورایم که مصر نقش مهمی در پایان خشونت در سوریه کمک کند نه آنکه خود بخشی از مشکل باشد.

وائل نادر الحلقی تصریح کرد: از تلاش های ایران و برخی کشورهای نم برای حل بحران سوریه تشکر می کنیم.آنها برای خروج از بحران کمک می کنند. همچنین از مواضع چین و روسیه و کشورهای دیگر که کمک کردند تشکر می کنم.آنها واقعیت سوریه را به خوبی می دانند و بر اساس واقعیت سوریه موضع گیری کرده اند. جنبش نم تلاش های زیادی برای ایجاد راه حل برای مساله اراضی اشغالی فلسطینی و جولان اشغالی کرده است این درحالی است که اسرائیل قواعد و قوانین بین المللی را همچنان نقض می کند.

وی با اشاره به تحریم کشور سوریه از سوی کشورهای مختلف گفت: سوریه که در تحریم اقتصادی به سر می برد تاکید می کند که این ملت است که تاوان تحریم ها را می پردازد.این برخلاف قواعد و قوانین بین المللی است که کشوری بخواهد برخلاف تصمیم سازمان ملل کشوری را تحریم کند چرا که این تحریم ها نقض کننده آشکار قواعد بین المللی است.

نخست وزیر سوریه در پایان تاکید کرد: سوریه تحریم های مالی و اقتصادی غرب علیه ایران و کوبا و دیگر کشورهای عضو نم را رد می کند از این رو این جنبش باید بتواند در برابر قدرت نرم که جامعه ها را از داخل مورد هدف قرار داده مقابله کند.این جنبش باید استراتژی سایسی و اقتصادی جدیدی را براساس تغییرات جدید در جهان تدوین کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز