خبرگزاری کار ایران

نور مالکی در اجلاس عدم تعهد:

آینده منطقه در معرض خطر طایفه گرایی است

جنبش نم باید از تلاش های ابراهیمی حمایت کند و موضع خود را روشن بیان کند و من از نم می خواهم که گروه کاری برای ایجاد راه حل بحران سوریه ایجاد کند تا از پیچیده شدن بحران جلوگیری کند.

نخست وزیرعراق با سخنرانی در اجلاس کشورهای عضو عدم تعهد، بر حظ چارچوب مسالمت آمیز در حل بحران سوریه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مستقر در ستادخبری اجلاس سران عدم تعهد، نوری مالکی در سخنرانی خود در تهران گفت: کشورهای عضو به دنبال آرامش و صلح و پیشرفت هستند. نشست تهران فرصتی برای بررسی چالش هایی که ما و منطقه با آن روبرو هستیم به وجود می آورد.ما به دنبال عدالت و دموکراسی هستیم.این نشست باید بحران های منطقه ای و جهانی را مورد برسی قرار دهد.

وی افزود: احترام به حقوق بشر دیگرمساله ای است که به آن می پردازد چرا که جهان امروز تغییر پیدا کرده است و همانند قبل نیست. مسولیت هایی که نم دارد این است که به تعداد زیادی از کشورها که انزوا پیدا کرده اند کمک کنند. باید به دستیابی به آزادی و عدالت کمک کنند و تخقق این اهداف فقط به همبستگی آنها مرتبط است.

نوری مالکی در تشریح اهداف جنبش عدم تعهد گفت: این جنبش باید بر اساس روند جدید جهان براساس اهداف و تحقق خواست های ملت های خود حرکت کند و در همین راستا ساختار سازمان ملل،اتحادیه عرب و سازمان همکاری های اسلامی باید تغییر کند.

نخست وزیر عراق با اشاره به بحران سوریه تصریح کرد: می خواهیم ملت سوریه بر اساس قانون به دموکراسی برسد و به خواسته هایشان برسند. انتفاضه سوریه باید در چارچوب مدنی بماند.تبدیل این انتفاضه به جنگ مسلحانه باعث مداخله نظامی دیگران می شود.کسانی که باعث پیچیده ترشدن نزاع در سوریه شوند دوست سوریه نیستند.

وی ادامه داد: بحران سوریه باید سیاسی و از طریق توقف کمک تسلیحاتی به دو طرف حل شود.باید از خونریزی در سوریه و پیامدهای خطرناک این بحران جلوگیری شود.نباید در امور داخلی سوریه دخالت کرد و در همین راستا عراق تایید و حمایت کامل خود را از کوفی عنان و اخضر ابراهیمی اعلام می کند.

نوری مالکی در خصوص وظایف جنبش نم در قبال سوریه گفت: جنبش نم باید از تلاش های ابراهیمی حمایت کند و موضع خود را روشن بیان کند و من از نم می خواهم که گروه کاری برای ایجاد راه حل بحران سوریه ایجاد کند تا از پیچیده شدن بحران جلوگیری کند.هماهنگی میان کشورها عضو نم لازم است تا از دخالت در امور داخلی کشورها جلوگیری کند.

نخست وزیر عراق معتقد است: باید از چنددستگی و تفرقه در میان مردم کشورها و بویژه در کشورهایی نظیر عراق جلوگیری کند که متاسفانه جنبش ناتوان از حل آن شده است.

وی با اشاره به مشکلات موجود در جهان گفت: زنگ خطر انفجار بمب تفرقه طایفه ای را به صدا در می آورم چرا که کشورها و ملت های ما بمب در حال انفجاری هستند که درگیر مشکلات طایفه ای شدند.

نوری مالکی عراق را محور سخنان خود قرار داد و در این زمینه گفت: عراق شاهد پیشرفت های اقتصادی و حقوقی در زمینه های مختلف از جمله حقوق زن بوده است.عراق اکنون تبدیل به الگویی برای دیگر کشورها در منطقه شده است.ما توانسته ایم طایفه گرایی را پشت سر بگذاریم.

نخست وزیر عراق تاکید کرد: آینده منطقه در معرض خطر طایفه گرایی است.از این رو حزب بعث عراق برای حمله به دو کشور همسایه عراق یعنی ایران و کویت اقدام کرد و به این دو کشور آسیب های زیادی وارد آورد.

نوری مالکی همچنین در مورد فلسطین گفت: از مبارزات ملت فلسطین حمایت می کنیم و نقض حقوق فلسطینی ها توسط اسرائیل رامحکوم می کنیم و شهرک سازی اسرائیلی و نقض قوانین بین المللی و حقوق بشر را محکوم می کنیم چرا که صلح در منطقه فقط با حل مساله فلسطین و آوراگان فلسطینی محقق می شود.

نخست وزیر عراق در پایان تصریح کرد: ما از فلسطینی ها برای دستیابی به کشور مستقل با مرزهای سال 1967 حمایت میکنیم و می خواهیم آشتی ملی را تحقق ببخشند.ما از نم می خواهیم از مساله منع گسترش سلاح های هسته ای و سلاح های کشتار جمعی و حق مسلم استفاده از انرژی هسته ای به شکل مسالمت آمیز حمایت کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز