خبرگزاری کار ایران

یک مدرس دانشگاه:

کودکان تحت حمایت والدین در مدیریت هیجان کارآمد ترند

كمبود مهارت­ها در مدیریت هیجان با بسیاری از آسیب های روانی مانند افسردگی، اضطراب،ناسازگاری، هیجانی و... در ارتباط است و با مهارت مدیریت هیجان وضعیت بهداشت روانی در سال های آتی پیش بینی می­شود، آشنایی کودک با هیجانات به شکل برنامه «تربیت هیجانی» ضرورت پیدا می کند.

مشهد - ایلنا: مشاوره گروهی با موضوع تربیت هیجانی توسط مرکزآستان مهر موسسه خدمات مشاوره ای، جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی در محل«کلینیک کودک» این موسسه برگزار شد.

به گزارش ایلنا از مشهد،حمیده پورگنابادی مشاور کودک با بیان اینکه در این جلسه  مشاوره، به کودکان در راستای شناخت احساسات و هیجانات خود آموزش­هایی داده می­شود، گفت: شناخت فرد از عواطف و هیجان های خود و دیگران و استفاده از هیجان­ها برای ایجاد سهولت در تفکر و دستیابی به علل بروز، کنترل و مدیریت مطلوب آن­ها می تواند از پدید آمدن بسیاری از مشکلات در روابط افراد جلوگیری کند.

وی در ادامه با اشاره به این نکته که  تربیت هیجانی در کودکان پیش دبستانی و اوایل دبستان از نوع روانی- آموزشی است و هدف رشد و پیشگیری دارد، عنوان کرد: برنامه تربیت هیجانی در این گروه­ها عمدتا با فعالیت های بازی محور همراه است، زیرا ویژگی خاص این دوره بازی است.

پورگنابادی با بیان این نکته که ناتوانی و توانایی تنظیم هیجانات در کودک سبب طرد یا رابطه­ی مثبت او با هم سالانش است، افزود: كمبود مهارت­ها در مدیریت هیجان با بسیاری از آسیب های روانی مانند افسردگی، اضطراب،ناسازگاری، هیجانی و... در ارتباط است و با مهارت مدیریت هیجان وضعیت بهداشت روانی در سال های آتی پیش بینی می­شود، آشنایی کودک با هیجانات به شکل برنامه «تربیت هیجانی» ضرورت پیدا می کند.

وی با بیان این­که این مشاوره ها با اهداف پیشگیری از آسیب های هیجانی، تقویت بنیه های هیجانی، رشد هیجانی، موفقیت هیجانی و مدیریت هیجانی کودکان برگزار می گردد، اذعان داشت: آشنایی کودک با احساسات مختلف، افزایش خزانه لغات احساسی، درک این مسئله که احساسات کودک طبیعی است، تمایز میان آسیب بدنی و هیجانی، تمایز میان احساسات خوشایند و ناخوشایند، بروز احساسات و بروز هیجانات خاصی از جمله خشم، ترس،ناراحتی و... از مواردی است که در این کارگاه های آموزشی صورت می گیرد.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی باهشدار بر این نکته که هوش هیجانی به وسیله یادگیری و رشد مهارت های هیجانی قابل افزایش است، اظهار داشت: آموزش والدین می تواند بسیار کمک کننده و موثر باشد زیرا تربیت هیجانی از کودکی و از طریق واکنش­هایی که والدین و دیگر اطرافیان مهم انجام می­دهند تاثیرگذار  است.

پورگنابادی بیان کرد: در این میان کودکانی که بیشتر تحت حمایت والدین هستند در مدیریت هیجان کارآمدی اجتماعی بیشتری از خود نشان می دهند وتوصیه می شود نسبت به ضعف­هایی که کودکانشان در زمینه بروز احساسات و مدیریت صحیح آن­ها دارند، حساسیت لازم را داشته باشند و از خدمات روانشناختی که در این حیطه موجود است، استفاده کنند.

دوره تکمیلی مشاوره گروهی تربیت هیجانی با حضور کودکانی که گروه مقدماتی را گذرانده­اند طی 4جلسه در محل«کلینیک کودک» موسسه خدمات مشاوره ای، جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی برگزار می شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز