خبرگزاری کار ایران

بخشی از مرمت برج‌های تاریخی شهرستان کلیبر به پایان رسید

شهرستان کلیبر دارای 5 برج تاریخی است، که مرمت دو برج «شجاع الممالک» و «فرخی» از سال گذشته آغاز شده است.

كلیبر - ایلنا: رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از اتمام بخشی از عملیات مرمتی برج‌های تاریخی شهرستان کلیبر خبر داد.

به گزارش ایلنا مهندس تراب محمدی ظهر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: شهرستان کلیبر دارای 5 برج تاریخی است، که مرمت دو برج «شجاع الممالک » و «فرخی» از سال گذشته آغاز شده است.

محمدی برج «شجاع الممالک »و «فرخی »را هشت ضلعی و در موقعیت مکانی داخل شهرستان کلیبر عنوان کرد و گفت: این آثار متأسفانه به مرور زمان و انجام ساخت و سازهای غیر مجاز در سال‌های گذشته و پیش از ثبت ملی، دچار آسیب‌هایی شده بودند که نیاز به مرمت اساسی در آن‌ها احساس می‌شد.

وی تشریح کرد: برج «شجاع الممالک » در مجاورت خانه ای به همین نام واقع شده و با قدمتی مربوط به دوره صفویه، دارای ازاره های سنگی و بدنه ای آجری است که پوشش داخلی و گنبد خارجی آن در طول زمان آسیب‌های اساسی دیده بودند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز صورت گرفته سال‌های گذشته در اطراف این بنا، اظهار داشت: با استفاده از اعتبارات سال 90 در این اثر، آزادسازی حریم بنا و نیز اقداماتی استحکام بخشی پی و پایه‌ها صورت گرفت.

محمدی آواربرداری و خاک‌برداری داخل بنا را دیگر اقدامات مرمتی انجام شده در سال 90 در برج «شجاع الممالک » عنوان کرد و گفت: در سال جاری اقداماتی مانند اجرای پوشش بیرونی به صورت فرم اولیه و با استفاده از مصالح سبک، تعمیرات بدنه و نمای ازاره و نیز محوطه سازی نیز با استفاده از اعتبارات سال 91 انجام می‌شود.

وی با اشاره به برج «فرخی»، آن را واقع بر روی تپه ای معروف به «قلعه فرخی» عنوان کرد و یادآور شد: این برج دارای ازاره ای سنگی با بدنه ای آجری است که پوشش داخلی آن باقی مانده و پوشش بیرونی مخروطی شکلش از بین رفته است.

محمدی، با اشاره به مرمت‌های صورت گرفته روی این بنا، اظهار داشت: انجام عملیات استحکام بخشی پی و پایه‌ها، اجرای طاق دزد برای همسطح سازی، خاک‌برداری و آواربرداری داخل بنا، تعمیرات اساسی پوشش گنبد بیرونی و ایزولاسیون آن از جمله عملیات مرمتی صورت گرفته از اعتبارات سال 90 در برج «فرخی » به شمار می‌رود.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خاطرنشان کرد: در سال جاری نیز اقداماتی مانند اجرای پوشش مخروطی شکل با شیروانی و مصالح سبک، و آزادسازی و تملک ابنیه حریم اثر انجام خواهد شد.

محمدی افزود: سه مورد از این برج‌های کلیبر در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده‌اند، که با مرمت اساسی دو برج آن، دیگر موارد نیز مورد رسیدگی و مرمت قرار خواهند گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز