خبرگزاری کار ایران

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران در بیانیه ای تبیین کرد؛

نقش اجلاس تهران در انزوای صهیونیست‌ها

در این برهه حساس و سرنوشت‌ساز، سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد باید نقش حیاتی و جریان‌ساز خود را در تغییر چهارچوب‌های دیکته شده نظام‌های استکباری، به خوبی درک کنند.

 شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ طی بیانیه‌ای بر لزوم توجه اعضای عدم‌تعهد به سوریه و میانمار تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ بیانیه‌ای را در خصوص اجلاس سران جنبش عدم تعهد صادر کرد.

در ابتدای این بیانیه آمده است: جنبش عدم تعهد در اوج جهان دو قطبی که با محوریت آمریکا و شوروی و پیمان‌های ورشو و آتلانتیک شمالی شکل گرفته بود با هدف عدم سرسپردگی نسبت به قدرت‌های سلطه‌گر شکل گرفت و به واسطه همین شعارها توانست در مدت کمتر از نیم قرن بیش از دوسوم کشورهای جهان را به عضویت خود درآورد.

در ادامه این بیانیه آمده است: پایتخت ایران شاهد حضور پر صلابت سران و مسئولان یک صدوبیست کشور جهان است. مردم ایران میزبان کشورهای هستند که تعهدشان، عدم تعهد نسبت به قدرت‌های سلطه‌گری است که با بی‌توجهی نسبت به خواست اکثریت ملت‌های جهان، هم اکنون نیز مورد اعتراض اکثریت مردم خود قرار دارند. تشکیل جنبش غیرمتعهدها نهِ بزرگی بود که در زمان خویش تابوی تبعیت و خدمت بدون چون و چرای بلوک شرق و غرب را شکست.

این بیانیه می‌افزاید: امروز ایران اسلامی به عنوان غیرمتعهدترین کشور جهان که به واسطه عدم وابستگی و سرسپردگی به غرب و شرق که تاکنون هزینه‌های زیادی را نیز پرداخت کرده است، میزبان و رئیس دوره‌ای این جنبش مهم، فراگیر و تاثیرگذار جهانی به مدت 3 سال است. ایران اسلامی به واسطه همین عدم سرسپردگی در جنگ تحمیلی با ده‌ها کشور دنیا و بلوک‌های شرق و غرب که به حمایت از دیکتاتور جنایتکار عراق می‌پرداختند به نبرد پرداخت و نهایتاً با عزم و اراده ملی و با استواری آن را به پایان رساند. امروزه و در عصری که مردم ایالات متحده آمریکا و کشورهای اروپایی خود را در کفه ی 99 درصدی جامعه خویش می‌بینند، حاکمان اروپایی با اعتراض و راهپیمایی‌های دائمی مردمشان نسبت به سیاست‌های غلط و رو به زوال نظام سرمایه‌داری مواجه است و در کشورهای مسلمان غرب آسیا با وقوع زلزله بزرگ مردمی حاکمان در اختیار غرب، یکی پس از دیگری به زیر کشیده شدند، نقش کشورهای غیر متعهد بیش از پیش برجسته شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: توازن قوای سیاسی و معادلات طراحی شده از سوی نظام سلطه‌گر آمریکایی- صهیونیستی آنقدر بر هم خرده است که سران کشورهای غربی دچار کابوسی بزرگ شده‌اند و یکی پس از دیگری شاهد شکستن نقشه‌های خویش هستند. آنان که در صحنه بین‌المللی نقش تعیین کننده‌ای پیدا کردند، مردم و ملت‌های جهان هستند و سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد باید در خدمت خواست حقیقی مردم کشورشان که همان آزادی خواهی، استقلال طلبی و نفی سلطه سلطه‌گران است، قرار گیرند.

در این برهه حساس و سرنوشت‌ساز، سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد باید نقش حیاتی و جریان‌ساز خود را در تغییر چهارچوب‌های دیکته شده نظام‌های استکباری، به خوبی درک کنند. یقیناً تغیر درساختارهای نظام بین‌الملل و همچنین ایفای نقش موثرتر توسط کشورهای مستقل در نهادهای بین‌المللی بایستی در دستور کار این جنبش بین‌المللی قرار گیرد.

دانشجویان در این بیانیه تاکید کردند: آیا وقت آن نرسیده است که نظام لیبرال – دموکراسی غرب کنار زده شود و به دخالت‌های آشکار و نهان رژیم آمریکایی – صهیونیستی در سرنوشت کشورها مهر پایان زده شود؟ آیا وقت آن نرسیده است که به نسل‌کشی ها و جنایاتی که هم‌اکنون در حقوق ملت‌های مسلمان و غیر مسلمان می‌شود اعتراض کرده و برای دوای درد ملت‌های مظلوم و مستضعف نوش دارویی تجویز شود؟ آیا سران این اجلاس نمی‌توانند برای توطئه جهانی علیه ملت سوریه، جنایات علیه مسلمانان در میانمار، کشتار مردم بحرین و حقوق تضییع شده مردم کشورهایی اروپایی بویژه مردم بحران زده منطقه یورو تدابیر مؤثر و راهگشایی اتخاذ کنند؟ و سوال جدی‌تری که باید برای آن پاسخ مناسبی پیدا کرد، این است که فلسفه وجودی پایگاه‌های متعدد نظامیان آمریکایی در کشورهای مختلف به ویژه در منطقه حساس آسیای غربی چیست؟ و این عوامل تهدید کننده صلح و امنیت جهانی چه زمانی باید برچیده شود؟

نویسندگان این بیانیه همچنین تصریح کرده‌اند: امروز کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد بایستی نسبت به حقوق اعضای خود در زمینه‌های مختلف حساس باشند و همواره از ظرفیت‌های ایجاد شده توسط اعضاء در مقابل بلوک‌های قدرت حمایت کنند؛ یکی از این مصادیق؛ حمایت ازحق صلح‌آمیز هسته‌ای و دانش بومی صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اسلامی است که با ناجوانمردانه‌ترین روش‌ها توسط کشورهای دارنده و استفاده کننده از سلاح‌های هسته‌ای مورد هجمه قرار گرفته است. نکته مهم دیگر این است که کشورهای عضو جنبش عدم تعهد بایستی نسبت به جنایات کشورهای مستکبر به ویژه آمریکا در کشورهای مختلف از جمله در عراق، افغانستان و همچنین هتک حرمت زنان و دختران به صورت جدی‌تر وارد میدان شده و این جنایات را محکوم کنند.

دانشجویان ایران اسلامی ضمن تشکر از مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران بابت تلاش‌های شبانه‌روزی در جهت برگزاری این اجلاس، حمایت صریح و قاطع خود از برگزاری اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد (نم) را اعلام داشته و از سران کشورهای عضو می‌خواهیم به کارکردهای تأثیرگزار خویش باور و اعتقاد حقیقی پیدا کنند و صفحه‌ای نوین در تاریخ نظام حاکم بر عالم رقم بزنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز