خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی کارگری:

شهرداری ها در انجام تعهدات خود ناتوان هستند/ کارگران ماهها معوقات مزدی دارند

شهرداری ها در انجام تعهدات خود ناتوان هستند/ کارگران ماهها معوقات مزدی دارند
کد خبر : ۳۷۱۶۳۲

یک فعال صنفی کارگری می گوید: ریشه اصلی مشکلات کارگران شهرداری های سراسر کشور و ماهها معوقات مزدی آنها، در ناتوانی و ناکارآمدی خود شهرداری هاست.

«سیدرحیم میرعبدالـله»، بازرس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران با اشاره به مشکلات متعدد کارگران پیمانکاری ها در سراسر کشور در گفتگو با ایلنا گفت: متاسفانه بار کاهش درآمد شهرداری ها و رکود حاکم بر بازار ساخت و ساز، برگردن کارگران افتاده است.

وی ادامه داد: اگر دقیق بررسی کنیم، کارگران شهرداری ها در اکثر نقاط کشور ماهها معوقات مزدی دارند.

وی افزود: بیشترین درآمد شهرداری ها از فروش تراکم است و مساله اصلی این است که درحال حاضر شهرداری ها قادر به انباشت سرمایه و سودآوری نیستند و بار این کاهش درآمدها را با زیرپا گذاشتن حقوق کارگران جبران می کنند.

میرعبداللـه در ارتباط با عملکرد شرکت های پیمانکاری طرف قرارداد با شهرداری ها گفت: اگر ریشه یابی کنیم، مشکل اصلی نه به عملکرد شرکت های پیمانکاری بلکه به خود شهرداری ها برمی گردد.

وی در تشریح این مطلب گفت: از یک طرف براساس تبصره یک ماده 13 قانون کار، مطالبات کارگران جزء دیون ممتازه محسوب می شود و کارفرمایان اصلی موظف هستند بدهی پیمانکاران به کارگران را از محل مطالبات پیمانکار، منجمله ضمانت حسن انجام کار پرداخت نمایند.

وی ادامه داد: واز طرف دیگر، تاخیرهای طولانی در پرداخت صورت وضعیت های پیمانکاران شهرداری، آنها را نیز از نظر توان اقتصادی فلج کرده است و طبیعی است که قادر نیستند مطالبات کارگران را پرداخت کنند، حتی در مواردی ماهها پس از اتمام مدت قرارداد پیمانکاری، مطالبات پیمانکاران پرداخت نمی شود.

این فعال کارگری افزود: حجم فشار وارده به پیمانکاران تا حدی است که در مواردی در وسط راه و در میانه پروژه، ترک کار می کنند و از آن جالبتر آن که تا آمدن پیمانکار جدید، شهرداری کارگران را نگه می دارد و آنها به کار خود ادامه می دهند،  ولی شهرداری حتی حاضر به پرداخت مطالبات کارگران در این وقفه زمانی نیز نیست.

میرعبدالله در پایان تصریح کرد: کارگران پیمانکاری شهرداری ها در شرایط بسیار نامناسبی به سر می برند و بهتر است در سیاستگذاری های این نهادهای خدمات رسانی شهری،  هرچه سریع تر تجدید نظر شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز