خبرگزاری کار ایران

ایران-گوام؛

یورش سربازان کی‌روش به مردان جزیره/ آزمون جوان‌ها مقابل پدیده‌های وایت

ملی‌پوشان‌فوتبال ایران در دو دیدار پیش‌رو در مرحله مقدماتی جام جهانی برابر گوام و هند ماموریتی کاملا واضح و روشن دارند؛ کسب پیروزی و رسیدن به صدر جدول گروه.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تیم ملی فوتبال که دوره پوست اندازی و تغییر نسل را تجربه می‌کند، بعد از نتیجه نسبتا ضعیف در "داش آغوز" و تساوی عجیب با ترکمنستان بی نام و نشان در فوتبال قاره، حالا در دومین دیدار مرحله مقدماتی گروه چهارم با انگیزه های متفاوتی چشم به دو دیدار نسبتا آسان مقابل گوام و هند دوخته است. 

نگاهی که صرفا برد و کسب 3 امتیاز در آن اهمیت دارد و دیگر جنبه‌های این دو مسابقه نظیر برد پرگل یا آزمایش نفرات جوان در درجه بعدی اهمیت قرار می گیرند.

کی‌روش که پیشاپیش با واقع بینی تمام و تفکری حرفه ای عنوان کرده"دیگر در دنیا حریف آسان وجود ندارد و برد پرگل مقابل تیم های گمنام مربوط به زمانی است که پرتغالی ها به دنیا لشگرکشی می کردند"، بهتر می داند که هیچ حریفی را نباید دست کم گرفت حتی اگر رقبا تیم های بی نام و نشان گوام و هند باشند.

با این پیش فرض کی‌روش با نگاهی حرفه‌ای ابتدا به دنبال تحمیل برتری تیمش به لحاظ فردی و فنی است تا با استفاده از امتیاز میزبانی و آمادگی مردانی که در کوران لیگ هستند، به فکر نتیجه ای ایده آل و مورد انتظار باشد.

او بهتر می داند که باید تیمش را برای رویارویی با هر شرایطی در ورزشگاه آزادی آماده کند؛ دوندگی بی امان و بازی بسته حریف و دل بستن به ضد حملات تند و سریع می‌تواند یکی از حربه های گوام و مربی انگلیسی این تیم "گری وایت" برای زمین گیر کردن ایران در خانه باشد.

کی‌روش که بعد از تساوی ناامید کننده مقابل ترکمنستان، قطعا حساب ویژه‌ای روی 3 امتیاز دیدار خانگی با گوام باز کرده، در این دیدار فوتبال روبه جلو و تحت فشار را از ابتدا در دستورکار تیمش خواهد داشت تا با برهم زدن تمرکز حریف، آنها را در طول 90 دقیقه تحت فشار حملات تیمی اش قرار دهد.

مرد پرتغالی که تجربه تلخی از دیدار با ترکمنستان دارد، در دیدار فردا قبل از هر چیز به دنبال حفظ دروازه ایران و گل نخوردن است چرا که می‌داند مردان تیمش آن قدر پتانسل دارند که می تواند بارها روی دروازه گوام گمنام خطرساز شوند و خلق موقعیت کنند.

تیم ملی در مرحله تغییر نسل خود از دیدار با گوام می‌تواند سرفصل تازه ای را برای بازی گرفتن از بازیکنان جوان و جویای نام فوتبال ایران آغاز کند. علی کریمی، سردار آزمون، مهدی طارمی، میلاد محمدی، کنعانی، مهرداد قنبری، مهدی ترابی نسل جدید فوتبال ایران را سر و شکل می دهند، نسلی که به مرور خود را مهیای بزرگی در سطح قاره آسیا و حضور در جام جهانی 2018 روسیه می‌کند.

"گوام صدرنشین" در اندیشه تداوم شگفتی‌سازی
این جزیره کوچک در اقیانوس‌آرام بعد از پیروزی های پیاپی در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی با اختلاف پنج امتیازی از ایران، درصدر گروه چهارم آسیا ایستاده است.

آخرین بار دو تیم ایران و گوام در مرحله اول مقدماتی جام جهانی 2002 مقابل هم به میدان رفتند که گوام با نتیجه 19 بر صفر شکست سنگین و تحقیرآمیزی را مقابل تیم ملی ایران پذیرا شد.

چهارم آذرماه سال 1379 ورزشگاه باغشمال تبریز، پرگل‌ترین بازی تاریخ ملی فوتبال ایران را رقم زد، جایی که تیم ملی ایران در مرحله نخست مقدماتی جام جهانی 2002 کره‌جنوبی - ژاپن با 19 گل مقابل تیم گوام به پیروزی دست یافت.

در آن مسابقه که اولین و آخرین رویارویی تیم ملی ایران و گوام بود، تیم ملی با هدایت براگای برزیلی و گل‌های کریم باقری (6 گل)، علی کریمی (4 گل)، علی دایی و فرهاد مجیدی (3 گل)، سهراب بختیاری‌زاده (2 گل) و علیرضا نیکبخت‌واحدی (یک گل) یک پیروزی رویایی و فراموش نشدنی و رکوردی تاریخی را رقم زد.

15 سال بعد از آن شکست تحقیرآمیز ، گوام در حالی رودرروی ایران می ایستد که نسبت به خلق شگفتی در ورزشگاه رعب‌آور آزادی که ظرفیت 85 هزار نفری آن تقریبا نصف کل جمعیت کشور گوام است، امیدواری های زیادی دارد.

گری وایت سرمربی گوام می‌گوید: وقتی 2 بازی اول را انجام دادیم، هدف خود را سرگروهی قرار دادیم و وقتی این حرف را زدم به من خندیدند.

گوام با سرمربیگری وایت یک بر صفر مقابل ترکمنستان و 2 بر صفر برابر هند به برتری رسیده و در حال حاضر در عین شگفتی در صدر جدول گروهی قرار دارد که ایران قدرتمند در آن حضور دارد.

وایت ادامه داد: اگر هرتیمی ما را دستکم بگیرد، مرتکب اشتباه شده است. ما باور واقعی داریم که می توانیم کار ویژه ای انجام دهیم.

گوام هرچند نامی ناشناخته در فوتبال آسیاست ولی با نفرات لژیونر خوش تکنیکی که در اختیار دارد، می تواند برای هر حریفی دردسرساز شود. مصاف با تیمی که تاکنون پدیده گروه چهارم بوده برای مردان کی روش تجربه ای تازه و در عین حال ماموریتی حساس تلقی می شود. ماموریتی که حداقل انتظار از مردان آماده تیم ملی ایران یورشی همه جانبه برای یک پیروزی شیرین و در صورت امکان پرگل است.

برنامه کامل دیدارهای هفته سوم از مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و جام ملت‌های ۲۰۱۹ امارات به شرح زیر است:

پنجشنبه - ۱۲ شهریورماه

گروه A:
امارات - مالزی
عربستان - تیمور شرقی

گروه B:
استرالیا - بنگلادش
اردن - قرقیزستان

گروه C:
چین - هنگ‌کنگ
قطر - بوتان

گروه D:
ایران - گوام، ساعت ۱۹، ورزشگاه آزادی
عمان - ترکمنستان

گروه E:
ژاپن - کامبوج
سوریه - سنگاپور

گروه F:
عراق - چین‌تایپه
ویتنام - اندونزی

گروه G:
کره‌جنوبی - لائوس
کویت - میانمار

گروه H:
ازبکستان - یمن
بحرین - کره‌شمالی

کد خبر : ۳۰۱۹۴۳