خبرگزاری کار ایران

اجرای آثار موسیقی معاصر ایران و لهستان توسط گروه سپیا

اجرای آثار موسیقی معاصر ایران و لهستان توسط گروه سپیا
کد خبر : ۴۸۴۷۵۸

نوازندگان لهستانی در دومین فستیوال موسیقی معاصر تهران به اجرای آثاری از آهنگسازان ایرانی و لهستانی پرداختند.

 گزارش ایلنا، دومین دوره فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران نخستین اجرای خود در تالار رودکی را روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت و با اجرای آنسامبل سپیا از کشور لهستان برگزار کرد.

در این برنامه سفیر سفارت لهستان و سفیر سفارت ایتالیا به عنوان مهمان حضور داشتند. آنسامبل سپیا متشکل از اُلگا وینکوُفسکا (نوازنده ویلن) ، آنا لوُسکا (نوازنده ویولا) ، ماتیوش لُوسکا(نوازنده کنترباس) ، توماژ سُوسنیاک (نوازنده پیانو) و الکساندر دژِوُنکُوفسکا (نوازنده پرکاشن) به اجرای آثار آهنگسازان معاصر لهستانی و ایرانی پرداختند.

برنامه با دونوازی ویولا و کنترباس آغاز شد. ویولا شروعی قوی و پر سرعت داشت و نوازنده کنترباس با کندن سیم‌ها، زدن آرشه روی ساز و حتی کوبیدن پا روی زمین به اجرای برنامه پرداخت.

قطعه بعدی به دونوازی ویولن و پیانو اختصاص داشت که این آهنگ با تمپوی نسبتا پر سرعتی با آرشه‌های کوتاه ویولن و ضربه‌های محکم بر کلاویه‌های پیانو همراه بود. پس از آن بار دیگر ویولن و کنترباس همنوازی کردند و سپس نوبت به سولوی کنترباس رسید. این قطعه که اثری از Martyna Kosecka بود در حالی اجرا شد که نوازنده با کندن سیم ها، ضربه زدن روی ساز، فریاد کشیدن، گفتن کلمات مختلف، سوت زدن و.... نمایشی از حرکات و اصوات را با دقت از روی پارتیتور اجرا کرد.

پس از سه نوازی پیانو، ویولا و کنترباس، نوبت به اجرای قطعه‌ای برای پیانو و سه ساز همراه، اثر Tomasz Sikorski رسید. در صحنه نیمه تاریک نوازنده پیانو به مدتی طولانی به نواختن چند نت مشخص پرداخت و سه نوازنده دیگر با سازهای خود به آرامی و در فواصلی مشخص چند نت یکسان را می‌نواختند.

برای اجرای قطعه بعدی همه نوازنده‌ها به صحنه آمدند تا اثری از کاوه دولت را اجرا کنند. این قطعه با محوریت پیانو در حالی اجرا شد که سایر سازها به فضاسازی می‌پرداختند و در ادامه با اوج گرفتن همه سازها این قطعه به پایان رسید.

پس از آن نوبت به اثری از ارشیا صمصامی‌نیا رسید که در فضایی رازآمیز با زمزمه‌های مبهم نوازندگان آغاز شد. در این قطعه چندین ساز کوبه‌ای نیز مورد استفاده قرار گرفت و اصواتی از کشیدن آرشه روی سطوح فلزی یا کشیدن پارچه زیر سیم‌های داخل پیانو به گوش می‌رسید.

اجرای قطعه‌ای از آیدین صمیمی مفخم پایان‌بخش اجرای این گروه بود. آثار هر سه آهنگساز ایرانی برای نخستین بار بود که به اجرا درمی‌آمدند.

دومین دوره فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران با مدیریت هنری نوید گوهری و مدیریت اجرایی احسان تارخ تا ۱۵ اردیبهشت ماه ادامه دارد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز