جنبشهای نجاتبخش خشونت ندارند/ حفظ ارزشهای اخلاقی رمز ماندگاری عاشوراست
یک پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: بهرهکشیهای سیاسی برخی برای کهنه کردن عاشورا کافی است و فرهنگ عاشورا با این روند نیازی به دشمن ندارد.
به گزارش ایلنا، نخستین شب از دومین سال «سوگواره حدیث نینوا» به همت چهار حزب اصلاحطلب فارس و با سخنرانی حجت الاسلام عبدالمجید معادیخواه استاد حوزه و دانشگاه و تاریخ پژوه در تالار احسان شیراز برگزار شد که معادیخواه در این مراسم با بیان اینکه بازخوانی قیام عاشورا یکی از ضروریات فرهنگ معاصر است، گفت: به نظر میرسد هنوز فضا برای پاسخگویی به چنین ضرورتی به طور بایسته در جامعه فراهم نیست.
او با طرح این پرسش که آیا اساسا به بازخوانی قیام عاشورا در دنیای معاصر نیاز داریم یا خیر؟ به روایات و آثار تاریخی، هنری و ادبی متاثر از قیام عاشورا اشاره کرد و افزود: در زمانی که موج حرکت مسلحانه و گفتمان انقلابی حرف اول میزد، عاشوا به انقلاب و انقلابیگری تفسیر میشد و امروز پس از ۵۰ سال هنوز بسیاری عاشورا را نماد انقلابیگری میدانند.
این پژوهشگر تاریخ اسلام به برخی تفاوتهای عاشورا با جنبشهای معاصر ایران اشاره کرد و گفت: بهرهکشیهای سیاسی برخی برای کهنه کردن عاشورا کافی است و فرهنگ عاشورا با این روند نیازی به دشمن ندارد.
معادیخواه با بیان اینکه پیامبر کسانی را که اهل بیتش را به ابزاری برای نان خود تبدیل کنند، به شدت نفرین کردهاند، اضافه کرد: از نخستین روزی که خون حسین بر زمین ریخته شد، بهره کشی ابزاری شروع شده ولی به رغم همه این بهره کشیها عاشورا ماندگار و جاوید شد.
وی رمز ماندگاری عاشورا را در حفظ ارزشهای اخلاقی دانست و گفت: خداوند در جایی از قران عیسی و یحیی را که پیامبران الهی بودند، از خشونت و جباریت با تعابیری همچون «جبارا عسیا» و «جبارا شقیا» برحذر میدارد که همان خشونت شهریاری و شهروندی است.
وی با بیان اینکه جنبشی میتواند نجات بخش باشد که عنصر خشونت در آن زدوده شود، ادامه داد: این تعبیر گاندی رهبر قیام هند که از امام حسین درس گرفتم، در اوائل انقلاب مطرح بود و ما در اوائل انقلاب اسلامی حاضر نبودیم بپذیریم که جنبش امام حسین وارسته از خشونت بود. ولی امروز پذیرش آن آسانتر است نه به خاطر وجود موج حقوق بشری که راه افتاده بلکه شناخت ما نسبت به آموزههای امام حسین این را نشان میدهد.
وی افزود: در عین حال امروز برخی حاضر نیستند بپذیرند که امام حسین قصد مذاکره با عمال یزید داشت و همان روزی که لشکر حر راه را بر یاران امام بست، امام حسین با پیشنهاد مقابله با لشکر کوچک حر مقابله کرد تا آغازگر جنگ نباشد و این اصلی بود که همه ائمه به آن پای بند بودند.
این استاد دانشگاه و حوزه با بیان اینکه سر سوزنی خشونت در قیام امام حسین وجود ندارد، ابراز عقیده کرد: در تفکر حسینی جنگ افروزی مربوط به دشمنان خداست و در دین خدا نباید شائبه جنگ افروزی وجود داشته باشد.
استاد معادیخواه اضافه کرد: جریان حر بن یزید ریاحی و گفتوگوهای مستمر امام با پسر سعد همه بهانه جنگ افروزی را از دشمن گرفت و صبح عاشورا تا پسر سعد دست به نیزه نبرد و به اردوگاه امام حسین تیر پرتاب نکرد، امام هیچ حرکتی برای شروع جنگ از خود نشان نداد و بابت این پایبندی در همان لحظه اول ۳۰ نفر از یارانش در جریان پرتاب تیر و تیرباران دشمنان به شهادت رسیدند.
رییس بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی افزود: در عصر امام حسین هنوز ۳۰۰ نفر از صحابه رسول الله با گستره تاثیرگذاری بزرگ طایفهای و منطقهای زندگی میکردند که امام حسین قبل از عاشورا تلاش کرد همه آنها را نسبت به رفتار یزید قانع کند که اگر قانع شده بودند، تاریخ راهی دیگر میرفت.
وی خاطرنشان کرد: اگر امام حسین پایبندی به وارستگی از خشونت نداشت، ممکن بود ورق در روز عاشورا برگردد، اما همین پایبندی، طومار حاکمیت خشونت طلب بنی امیه را در هم پیچید.
این مراسم که در نخستین شب خود با شعرخوانی و مرثیهسرایی همراه بود، به همت احزاب اصلاحطلب اتحاد ملت ایران اسلامی، کارگزاران سازندگی، جمعیت زنان مسلمان نواندیش و سازمان عدالت و آزادی منطقه فارس برگزار شد.