مخالفت با حذف کارت سوخت و تعیین نرخ بنزین براساس مصرف پلکانی
نمایندگان مجلس با تداوم به کارگیری کارت سوخت در نظام سوخترسانی به وسایل نقلیه در کشور موافقت کردند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، نمایندگان در نشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی جزئیات لایحه بودجه ۹۵ کل کشور و تبصره ۱۴ با پیشنهاد الحاق یک بند به تبصره مذکور با ۱۳۲ رأی موافق، ۲۹ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
پیشنهاد توکلی در مخالفت با حذف کارتسوخت
در جریان تصویب بند ۱۴، احمد توکلی به عنوان پیشنهاد دهنده بند مذکور با تأکید بر اینکه شفافیت در اقتصاد به کاهش مفاسد کمک میکند، گفت: سوخت یک امر سرنوشتساز در اقتصاد بوده اگر بتوانیم مصرف آن را در بنزین کم کرده و در گازوئیل به شکل صحیحی مدیریت کنیم، به کاهش آلایندگی و ترافیک کمک کردهایم.
او ادامه داد: با هدفمند کردن مصرف سوخت بهرهوری افزایش یافته از اینرو کارت سوخت کمک بسیار بزرگی به کشور در جهت مدیریت اقتصادی میکند.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: کارت سوخت بهترین اطلاعات را در اختیار نیروی انتظامی و دستگاههای امنیتی قرار میدهد، وجود کارت سوخت پرمصرفها به سادگی شناخته میشوند.
توکلی یادآور شد: باوجود کارت سوخت میتوانیم به بسیاری از اطلاعات ازجمله سن خودرو و مالک آن دسترسی پیدا کرد، از اینرو تداوم استفاده از آن ضروری است.
بند ۲۰۲– دولت مکلف است حداکثر چهارماه پس از تصویب این قانون کلیه وسایل نقلیه سبک و سنگین اعم از بنزینی، گازوئیلی و دوگانه سوز را که کارت هوشمند سوخت ندارند، به این کارت مجهز نماید و از آن تاریخ، عرضه هرگونه سوخت به کلیه وسایل نقلیه صرفاً با استفاده از کارت مذکور و براساس احکام زیر مجاز است.
۱- وسایل نقلیهای مشمول دریافت کارت هوشمند سوخت خواهند شد که دارای برگ معاینه فنی و بیمهنامه شخص ثالث بوده و عوارض سالانه خودرو را نیز پرداخت کرده باشند.
۲- هزینه واگذاری کارت هوشمند سوخت از مالک خودرو دریافت خواهد شد.
۳- قیمت انواع سوخت برابر قیمت آنها در پایان سال ۱۳۹۴ خواهد بود. همه انواع سوخت تک نرخی خواهد بود.
۴- در صورتی که وسیله نقلیه ای با استفاده از کارت سوخت جایگاه، سوخت گیری نماید، علاوه بر پرداخت بهای سوخت، به میزان قیمت تمامشده سوخت بهعنوان عوارض استفاده کارت سوخت جایگاه از صاحب وسیله نقلیه دریافت خواهد شد.
۵- از تاریخ الزامی شدن استفاده از کارت هوشمند سوخت موضوع صدر این تبصره، دولت مکلف است از مصرف کنندگان بنزین بیش از مقدار پایه تعیین شده و به صورت پلکانی، عوارض انتشار آلایندگی، عوارض استفاده از زیرساختهای کشور اعم از جادهها و خیابانها و تأسیسات مربوط و عوارض ایجاد ترافیک، به روش مذکور در بند ۵ دریافت کند.
۶- متوسط مقدار مصرف ماهانه بنزین برای یک بار و براساس هر یک از انواع وسایل نقلیه با تعداد سیلندهای مشابه (یک تا شش سیلندر) به عنوان پله اول تعیین میشود و پلکانهای بعدی به مقدار ۴۰ لیتر به پله ماقبل اضافه میشود.
برای هر لیتر مصرف مازاد در پله اول نسبت به مقدار مصرف پایه ۵۰۰۰ ریال و در پلکانهای دوم و سوم به ترتیب ۷۵۰۰ و ۱۰۰۰۰ ریال و مازاد بر مصرف ۱۸۰ لیتر در ماه، قیمت تمام شده بنزین از مصرفکننده بهعنوان عوارض موضوع بند ۴ فوق دریافت خواهد شد.