خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در نطق پیش از دستور:

ایران منطق خویش در فناوری هسته‌ای را به کرسی نشاند

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران توانست حریفان را وادار به پذیرش متن اصلی دانش صلح آمیز هسته‌ای بومی خویش نماید، آن را دستاوردی گرانقدر در تاریخ اینگونه مناقشات توصیف و تصریح کرد: جمهوری اسلامی با هوشمندی منطق خویش را در فناوری هسته‌ای به کرسی نشاند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ علی لاریجانی در نطق پیش از دستور امروز خود در مورد به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: ابتدا بر خود لازم می‌دانم از رئیس‌جمهور محترم و آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه و دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و همه تیم مذاکره کننده قدردانی و تشکر کنم که در این مدت قریب به دو سال مذاکره در مقابل 1+5 مذاکرات سختی را به پیش بردند که می‌تواند در نوع خود کم‌نظیر باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در یک نگاه کلان اگر به تاریخ رفتار خشن و همراه با فشار شورای امنیت در ساماندهی تحریم‌ها نسبت به کشورهای مختلف نظری افکنده شود٬ این دریافت حاصل می‌شود که کشورهای تحت فشار تحریم‌ها غالبا از بستر زمان با دقت و به موقع استفاده نکرده‌اند٬ لذا یا دچار وادادگی تاسف‌بار شده‌اند٬ یا حربه به دست حریفان زورگو داده‌اند که در ساختار سازمان ملل دست به خشونت بزنند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اما با تجربه نظام جمهوری اسلامی بیانگر عمق هوشمندی در دیپلماسی بود که توانست منطق خویش را در فناوری هسته‌ای به کرسی بنشانند و حریفان را وادار به پذیرش متن اصلی دانش هسته‌ای، صلح‌آمیز و بومی خویش کند و این دستاورد گرانقدری در تاریخ اینگونه مناقشات خواهد بود.

لاریجانی در ادامه با تاکید بر اینکه این توفیق دیپلماتیک بر چند رکن اصلی استوار است٬ گفت: اگر این دستاورد یک پیروزی است که هست از آن خداوند است که بار دیگر خداوند ملت ایران را پیروز کرد و فرمود: «و من نصر من عند الله العظیم الحکیم».

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هدایت‌های ارزشمند حضرت امام خامنه‌ای دامه برکاته که با تشخیص به موقع صحنه و ایجاد زمینه حل و فصل آرایش موضوع و ارشادهای مستمر هم حرکت ایجابی  دیپلماتیک کشور را  حمایت و هدایت کردند٬ هم در بزنگاه‌ها به طرف مقابل هشدار لازم دادند تا از زیاده‌خواهی دست بردارند و همانگونه که در سخنرانی روز قدس عرض کردم رهبری فرزانه انقلاب هم در تاسیس دانش صلح‌آمیز هسته ای نقش یگانه داشتند٬ هم در ایجاد فضای استقامت و ایستادگی ملی  در زمان خود که امری لازم و ضروری است و هم در حل و فصل موضوع در این مرحله که مسیر مذاکرات با تدبیر داهیانه ایشان سامان یافت.

لاریجانی ادامه داد: این امر  نمونه دیگری از پیروزی از سخن گهربار امام خمینی است که فرمود پشتیبان ولایت فقیه باشید تا کشور آسیب نبیند و ما صمیمانه به خاطر رهنمودها و حمایت‌های ارزشمند رهبر عزیز در طول بیش از دو دهه فعالیت هسته‌ای کشور از ایشان سپاسگذاری می‌کنیم.

لاریجانی ایستادگی و بردباری ملت ایران در طول بیش از یک دهه را عامل دیگر موفقیت در زمینه هسته‌ای خواند و افزود: ایستادگی ملت ایران و تشویق مسئولان به حفظ دستاوردهای ملی کشور در زمینه دانش هسته‌ای پشتوانه عظیمی بود که امروز در این توافق باید در مقابل این هوشمندی ملت سر تعظیم فرود آوریم و تاثیر این قدرت ایستادگی ملت به حدی بود که یکی از مسئولان در 1+5 پس از توافق اخیر اذعان داشت که در مقابل ایران نمی‌توان ساختار تحریم را حفظ کرد.

لاریجانی همچنین یاداور شد: باید قدر این صلابت ملت را که همراه با دعای خیر آنان بود دانست و با بهره‌گیری از این استقامت ملت تلاش مجدانه برای حل مشکلات اقتصادی آنان داشت که باید اولویت کار نخست دولت و مجلس قرار گیرد و میدان جدید حرکت کشور را میدان مسابقه در توسعه برای تولید و کار و تلاش دانست تا معضل بیکاری و تورم علاج شود.

لاریجانی در ادامه تلاش مخلصانه دانشمندان هسته‌ای کشور را عاملی دیگر دانست و افزود: تلاش مخلصانه دانشمندان هسته ای کشور به ویژه شهدای والامقام هسته ای و صد البته نقش همه شهدای بزرگوار انقلاب اسلامی تلاش مجاهدانه آنان و روح منزه آن عزیزان انرژی قدرتمند برای به حقانیت رسیدن و تحقق این دستاورد مهم بود و با خلوص نیت به ارواح مطهر ‌آنها درود می‌فرستیم و از زحمات بی‌شائبه و ارزشمند آنها سپاسگزاری می‌کنیم.

همچنین در ادامه لاریجانی از تلاش‌های همه دولت‌ها و مسئولان هسته‌ای گذشته قدردانی کرد و افزود: در سطح کلی توافق همه این تلاش‌ها منجر به نتیجه‌ای شد که کشورهای قدرتمند هیچگاه حاضر به پذیرش آن نبودند و در قطع‌نامه‌های مختلف و اظهارات سیاسی آنان همیشه تعلیق تمامی برنامه‌های هسته‌ای ایران را ذکر می‌کردند٬ اما امروز مجبور شدند همگی نه تنها فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را که شامل غنی‌سازی، تحقیق و توسعه و آب سنگین است بپذیرند٬ بلکه همکاری در توسعه آن را نیز در توافق ذکر کردند و در این میان گرچه برای مدتی محدودیت‌هایی در توافق آمده است٬ اما در ازای آن همه تحریم‌های اقتصادی را لغو می‌کند و این معنا هم در مقدمه توافق و هم در بخش مربوط به تحریم‌ها با دقت کافی آورده شده است که آمده این برجام موجب لغو جامع کلیه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین تحریم‌های چند‌جانبه و ملی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران و نیز شامل گام‌هایی برای ایجاد دسترسی در حوزه تجارت، فناوری و انرژی خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینکه برخی مسئولان کشورهای 1+5 پس از توافق ادعا کردند لغو تحریم‌ها تدریجی است احتمالا آرزوهای خود را بیان نمودند چون متن توافق این امر را نشان نمی‌دهد و یا مقصودشان تحریم‌های بخش اشاعه‌ای است که نزد جمهوری اسلامی و مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی تمرکزی بر این امر از ابتدا نبود چرا که ما در کسب این دانش هسته‌ای متکی به دیگران نبود.

لاریجانی ادامه داد: شاید شگرد این گونه گردگویی برای مقابله با مشکلات درونی آنهاست و همچنین شعف و سرور دوستان ما در منطقه که در پیام‌های پس از توافق ظهور داشت و خشم و غضب مسئولان رژیم صهیونیستی که اختیار از کف داده‌اند نشانگر این معناست که این توافق توانست شروران منطقه را در انزوا قرار دهد. همانگونه میدان جدیدی برای همکاری کشورهای اسلامی و منطقه برای جمهوری اسلامی باز نمود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در توصیه خود به همسایگان و کشورهای منطقه اشاره داشت: توصیه ما بهره جستن از این ظرفیت سازنده است که می‌تواند بستر ارزشمندی برای امنیت پایدار متکی بر اراده ملت‌ها در منطقه باشد. در همین جا لازم می‌دانم از تلاش‌ها و ابتکار عمل جناب سلطان قابوس تشکر کنم و ما هیچ گاه نقش آفرینی مثبت و سازنده دوستان خود را در منطقه فراموش نمی‌کنیم.

لاریجانی همچنین تصریح کرد: مقایسه مصوبه مجلس شورای اسلامی  و آنچه در کنگره امریکا در موضوع توافق انجام گرفت به خوبی روحیه مسئولیت پذیری در سطح ملی و هوشمندی و بهره جستن از زمان در حل و فصل یک موضوع مهم را نشان می‌دهد که کنگره امریکا مصوبه خود را  دستاویز مناقشات داخلی خود قرار داد  اما مجلس شورای اسلامی با مصوبه خود  چارچوب حرکت رو به جلو را مدون نمود و لازم می دانم از فهم دقیق و همت ارزشمند نمایندگان محترم سپاسگذاری کنم.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: طبعا این توافق چه متن اصلی آن و چه ضمائم آن از اجزا و ریزه کاری های فنی و حقوقی برخوردار است که باید در این مرحله با دقت لازم مورد بررسی قرار گیرد و نمایندگان ملت  نظیر گام قبلی با همان مثبت و سازنده به این امر خواهند پرداخت و به زودی با حضور وزیر محترم امور خارجه مجلس هم در جریان کلیات مذاکرات و هم در جریان متن توافق‌نامه قرار خواهد گرفت.

علی لاریجانی در پایان در گفته توصیه خودبه نمایندگان یادآور شد: ما در مرحله تصویب محتوای فنی و حقوقی توافق  همچون تدوین قانون اخیر با تانی  و کارشناسی در متن گام به پیش برداریم و نه اظهارات سیاسی دیگران که هر یک منشا و منشاهای خاص دارند و نه قطرات غیرپیوسته که بعضا در رسانه‌ها منعکس می‌گردد٬ محقق گردد.

کد خبر : ۲۹۰۶۸۵