خبرگزاری کار ایران

رئیس پیشین دانشگاه گیلان مطرح کرد:

المپیاد ریاضی به فرار مغزها از کشور کمک شایانی کرد/ مریم میرزاخانی پدیده تکرار نشدنی است

المپیاد ریاضی به فرار مغزها از کشور کمک شایانی کرد/ مریم میرزاخانی  پدیده تکرار نشدنی است
کد خبر : ۵۱۶۵۱۵

رئیس پیشین دانشگاه گیلان با بیان اینکه یکی مشکلات کشور ما فرار مغزهاست گفت: این المپیاد ریاضی به این امر کمک شایانی کرده است.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا از رشت، علی اصغر ورسه‌ای شب گذشته در مراسم بزرگداشت مریم میرزاخانی که با حضور اساتید برجسته علم ریاضیات و با همکاری شهرداری رشت برگزار شد با بیان اینکه ورود به ریاضیات نخست علاقه می‌خواهد و این علاقه در نخستین برخورد با ریاضیات رخ می‌دهد گفت: اگر علاقه نباشد، آشنایی با ریاضیات صورت نمی‌گیرد.

رئیس اسبق دانشگاه گیلان افزود: در کنار علاقه، داشتن استعداد، فهم ریاضی و تلاش، انسان را به مانند مریم میرزاخانی به اوج می رساند.

ورسه ای عنوان کرد: در سال ١٣٥٥ سازمانی در کشور تاسیس شد با نام سازمان پرورش استعدادهای درخشان که با آزمون دانش آموزان برتر را می پذیرفتند و تعلیم می دادند، سپس بعد از انقلاب نهاد دیگری تشکیل شد تحت عنوان مدرسه تیزهوشان که عده ای از دانش آموزان دارای هوش بالا را در این مدارس تعلیم می دادند.

وی افزود: متاسفانه در کشور ما دارندگان استعدادهای برتر در ورود به دانشگاه یا به رشته‌های پزشکی و یا به رشته های مهندسی روی می آورند.

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان تصریح کرد: وقتی که استعدادهای برتر ما به رشته‌های علوم پایه نروند طبیعتا نمی توانیم محقق برجسته و دانشمند داشته باشیم.

رئیس اسبق دانشگاه گیلان بیان داشت: فرآیند دیگری در کشور ما دنبال شد تحت عنوان المپیاد ریاضی که با آموزش و آزمون‌های متوالی تیم هایی انتخاب می شوند و به المپیاد ریاضی بین المللی اعزام می شوند.

وی با اشاره به سرنوشت این المپیاد اذعان داشت: اغلب این افراد در دانشگاه، رشته مهندسی دانشگاه شریف را انتخاب کردند و وارد رشته ریاضی دانشگاه شریف شدند که مریم میرزاخانی از جمله این افراد محسوب می شد.

ورسه ای ادامه داد: این افراد بدون استثنا از کشور خارج می‌شوند و در دانشگاه‌های برتر کشورهای خارحی به مدرک بالای علمی می رسند.

این عضو هیات علمی دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه مریم میرزاخانی یک پدیده تکرار نشدنی است بیان داشت: از دیگر مشکلات کشور ما فرار مغزهاست که این المپیاد ریاضی به این امر کمک شایانی کرده است.

وی افزود: متاسفانه ما هنوز نتوانسته‌ایم به یک داد و ستد علمی با جامعه جهانی برسیم و بر حسب معیارهای جهانی مولد دانش باشیم.

ورسه ای اظهار داشت: سهم ما این بوده که استعدادهای درخشان را شناسایی کنیم و روانه کشورهای دیگر کنیم و با پیروزی بر خود ببالیم.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: افتخار به امثال میرزاخانی برای ما کافی نیست و کاش شرایطی داشتیم که اینگونه استعدادها بتوانند در همین کشور به پیشرفت علم کمک کنند.

ورسه ای اذعان داشت: میرزاخانی تکرار شدنی نیست چرا که در قرن ٢١ وی یکی از ١٠٠ نفری در دنیا است که مدال فیلدز ریاضیات را بدست آورده است.

وی در پایان اظهار داشت: مریم در سپهر ریاضیات ستاره ای همیشه درخشان شد و در تاریخ ریاضیات به عنوان ریاضیدان نام آور در یادها ماندگار خواهد ماند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز