خبرگزاری کار ایران

رئیس حوزه هنری اردبیل در گفت‌وگو با ایلنا

مداحی اردبیلی را احیا می‌کنیم/ تولید کارهای مشارکتی مدنظر است

توجه به ظرفیت‌های غنی استان در مداحی ومرثیه خوانی‌ست که بتوانیم مداحی فاخر اردبیلی را احیا کنیم چرا که مداحی اردبیل در گذشته جایگاه بسیار بالایی به لحاظ موسیقیایی و غنای فرهنگی داشته است.

با حکم محسن مومنی شریف، رییس حوزه هنری کشور، امیر رجبی که پیش از این سرپرست حوزه هنری استان اردبیل بود به عنوان رییس این مرکز منصوب شد.

به گزارش ایلنا، امیر رجبی از پایه‌گذاران ادبیات پایداری در استان اردبیل و دارای مقالات متعدد علمی و پژوهشی است. همچنین وی استاد دانشگاه‌های استان بوده و دانشجوی دکترای زبان وادبیات فارسی با بیش از ۱۳ عنوان کتاب چاپ شده است.

به بهانه این حکم صادر شده گفت‌و‌گویی با رئیس جدید حوزه هنری استان داشته‌ایم.

سیاست کاری که در پیش خواهید گرفت، چیست؟

رسالت سازمانی ما به طور کلی در سطح کشور مشخص است که حوزه هنری انقلاب اسلامی، هدف و مقصد نهایی آن، تشکیل مکتب هنری انقلاب اسلامی و فعالیت در این زمینه است تا در جنگ نرم و تهاجم فرهنگی مقابله کند. در حالت کلی حوزه هنری یک نهاد انقلابی است و ماهیتی هم انقلابی دارد. در واقع این حوزه تشکیل شده تا در راستای ترویج ارزشهای دینی و انقلابی از ابزار هنر استفاده نماید. با این ماهیت به همین شکل جلو خواهیم رفت با ۲ رویکرد «آموزش» و «تولید» که در آموزش هدف؛ تربیت هنرمندانی است که در عین حال که در رشته هنری خودشان متخصص هستند و صاحب تکنیک، پرورش پیدا کنند و دغدغه‌های انقلابی و ملی داشته باشند. در بخش تولید هم، تولید آثار فاخر هنری با گفتمان انقلاب اسلامی و مضامین (درون مایه‌های) دینی را هدف گذاری کرده‌ایم.

یکی از دغدغه‌های هم استانی‌ها، گسترش فعالیت حوزه هنری در کل استان هستش، شما چقد به فکر گسترش فعالیت‌هایتان در سطح استان هستید؟

به نکته بسیار خوبی اشاره کردید، چرا که این درخواست کاملا بجا و مهم است و اقتضای عدالت فرهنگی هم چنین نوع فعالیتی را می‌طلبد. اما متاسفانه به جز مرکز استان محل خاصی در شهرستان‌های استان نداریم و آن هم به ساختار کشوری بر می‌گردد که اکثر استان‌ها دارای چنین وضعیتی هستند و با توجه به وضع مالی و اعتبار محدود حوزه هنری فعلا این امکان را ندارد که در شهرستان‌ها شعبه‌ای ایجاد بکند. ولی برنامه ریزی خواهیم کرد تا اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری، کارگاه‌های آموزشی تنها معطوف به شهرستان اردبیل نشود.

به فعالیت‌های حوزه کودک و نوجوان چقدر بها خواهید؟

یکی از دغدغه‌های امروز، حوزه هنری کشور اهمیت و ارج نهادن به آثاری درمورد گروه کودک است که اخیرا در تهران نیز بخش کودک راه‌اندازی شده است. پس از نمایشگاه نقاشی کودکان که در هفته‌های گذشته برگزار شد. همچنان در هفته‌های آتی شاهد انتشار چند عنوان کتاب در حوزه کتاب کودک با نگاه ویژه به سوژه‌های بومی و ارزشی خواهیم بود. یکی از آن کتاب‌ها، کتاب شهید مرحمت بالازاده است و ۲ عنوان کتاب دیگر در خصوص «شاه اسماعیل و جنگ چالدران» و «داستانی تاثیر گذار از زندگی مرحوم علامه محقق اردبیلی که تا پایان سال، منتشر خواهند شد.

از برنامه‌های حوزه موسیقی در حوزه هنری اردبیل بیشتر بگویید؟

توجه به ظرفیت‌های غنی استان در مداحی ومرثیه خوانی‌ست که بتوانیم مداحی فاخر اردبیلی را احیا کنیم چرا که مداحی اردبیل در گذشته جایگاه بسیار بالایی به لحاظ موسیقیایی و غنای فرهنگی داشته است. بحث مناجات خوانی از دیگر اولویت‌ها است که می‌خواهیم مردم را به موضوع مناجات نزدیک‌تر کنیم برای اینکه متاسفانه توجه به آن بسیار کمرنگ شده است. همچنین نگاه ویژه‌ای خواهیم داشت به موسیقی اصیل آذربایجانی (موقام) که موسیقی عرفانی و باشان بالای معنوی می‌تواند باشد.

چقدر تمایل به تولید کارهای مشارکتی با دیگر نهاد‌ها و سازمان‌ها دارید؟

تمایل که چه عرض کنم، چاره‌ای جز این نداریم. از زمانی که آمده‌ام به دنبال کار مشارکتی هستم چرا که با این وضعیت مالی نه تنها حوزه هنری بلکه دیگر ادارات‌ها هم به نفعشان است که کار مشارکتی انجام بدهند. کار مشارکتی باعث هم افزایی شده و ده‌ها برابر راندمان و بهرهٔ اثر تولیدی بالا‌تر می‌برد.

کد خبر : ۳۱۴۹۶۲