خبرگزاری کار ایران

در بازدید نوربخش از این کارخانه طرح شد:

تسریع در بازنشستگی پیش از موعد کارگران سایپا

تسریع در بازنشستگی پیش از موعد کارگران سایپا
کد خبر : ۱۲۱۹۲۱

چکیده: «سرنوشت قانون ۷۳۰۰ روز سابقه کار / اجرای بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه / ادامه توقف ماده ۱۰ قانون نوسازی / قرارداد بیمه تکمیلی امضا نشده است / تعامل تأمین اجتماعی با استاد شاگردی / قطع همکاری با بابک زنجانی…»

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: امیدورایم در آذرماه امسال، با بخشی از درخواست کارخانه سایپا برای اجرای قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور موافقت شود.

سید تقی نوربخش در جریان بازدید صبح امروز خود از کارخانه خودروسازی سایپا، به خبرنگاران گفت: در خواست کارخانه سایپا برای تسریع در اجرای قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور از مدتی قبل در سازمان تامین اجتماعی مطرح شد.

وی بابیان اینکه رسیدگی به این درخواست هم اکنون در کمیته بررسی مشاغل سخت و زیان آور اداره تامین اجتماعی غرب تهران ادامه دارد، گفت: کمیته‌ یادشده طبق قانون با بررسی میزان آلایندگی های موجود در محیط کار کارگران در خصوص درخواست‌های مطرح شده تصمیم گیری خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بابیان اینکه در جریان بازدید امروز از محیط کار این کارگران، وجود آلایندگی‌های مخلتفی چون آلایندگی صوتی قابل مشاهده بود، گفت: امیدورام با ترتیبی که در قانون مشاغل سخت و زیان آور برای سنجش و ارزیابی سلامت محیطی و ماهیتی مشاغل تعیین شده‌است، در آذرماه شاهد بازنشسته شدن بخشی از کارگران سایپا در چارچوب مشاغل سخت و زیان آور باشیم.

وی با تاکید براینکه با توجه به بیکاری گسترده و مشکلات ناشی از اعمال تحریم‌های اقتصادی، عملکرد مدیریت این کارخانه در خصوص حفظ تولید و اشتغال درخورد تقدیر است، گفت: سازمان تامین اجتماعی در رابطه با رسیدگی و اجرای درخواست‌های بازنشستگی مشاغل سخت و زیان در مجموعه صنعتی مانند کارخانه خودرو سازی سایپا تمام تلاش خود را خواهد کرد.

سرنوشت قانون ۷۳۰۰ روز سابقه کار

نوربخش در ادامه پیرامون وضعیت آخرین تغییرات مربوط به قانون مشاغل سخت و زیان آور، یادآور شد: به موجب این قانون تمامی بیمه شدگانی که بصورت ۲۰ سال متوالی و یا ۲۵ سال غیر مستمر در مشاغل سخت وزیان آور فعالیت کرده باشند، می‌توانند بصورت پیش از موعد بازنشسته شوند.

مدیرعامل شازمان تامین اجتماعی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا خصوص سرنوشت مصوبه اخیر نمایندگان مجلس پیرامون اجرای بازنشستگی پیش از موعد با ۷۳۰۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه در مشاغل سخت وزیان آور گفت: به موجب استفساریه اخیر نمایندگان مجلس شرایط بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان آور تغییر کرد و از ۲۰ سال سابقه متوالی و ۲۵ سال سابقه غیر مستمر به ۷۳۰۰ روز سابقه کار تغییر کرد.

به گفته نوربخش، آیین نامه اجرایی این استفساریه هم اکنون در کمسیون اجتماعی هیات دولت در حال بررسی است که در صورت ابلاغ، سازمان تامین اجتماعی موظف به اجرای آن خواهد بود.

عالیترین مقام مسئول در سازمان تامین اجتماعی همچنین یادآور شد: طبق قانون، وظیفه تشخیص سخت و زیان آور بودن مشاغل برعهده کمیته ویژه‌ای است که در ادارات تامین اجتماعی به منظور سنجش میزان ایمنی و آلایندگی محیط‌های کار تشکیل می‌شود.

اجرای بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه

نوربخش در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت مربوط به اجرای قانون فروش سابقه بیمه، گفت: به موجب مصوبه اخیر مجلس بیمه شدگانی که حداقل ۶۰ سال سن دارند اما سابقه پرداخت حق بیمه آن‌ها کمتر از ۱۰ سال است، می‌توانند با پرداخت مابه‌التفاوت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی سابقه خود را تا سقف ۱۰ سال تکمیل کنند.

وی با یادآوری اینکه طبق قانون محاسبه مبلغ مربوط به مابه‌التفاوت حق بیمه این گروه از بیمه شدگان بر اساس نرخ روز انجام می‌شود، افزود: در این شرایط سازمان تامین اجتماعی موظف است تا برای این گروه از بیمه شدگان دفترچه درمانی صادر کرده و هر ماه معادل ۱۰ روز مستمری پرداخت کند.

به گفته مدیرعامل تامین اجتماعی از آنجا که شورای نگهبان به استناد اصول ۷۵ و ۱۱۵ قانون اساسی با تصویب این قانون به دلیل مشخص نبودن منابع مالی مخالفت کرد، سرانجام قانون مربوط به فروش سابقه به متقاضیان استفاده از بازنشستگی با ۱۰ سال سابقه با تغییراتی به تصویب رسید.

وی بابیان اینکه در جریان این بازبینی سازمان تامنی اجتماعی توانست نظرات کار‌شناسی خود را به اطلاع نمایندگان محلس و اعضای شوای نگهبان برساند، گفت: این قانون به دنبال اصلاح ایرادات وارده مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت و هم اکنون اجرای آن توسط رئیس جمهور ابلاغ شده و سازمان تامین اجتماعی آمادگی اجرای آن را دارد.

ادامه توقف ماده ۱۰ قانون نوسازی

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همچنین در خصوص آخرین وضعیت مربوط به اجرای ماده ۱۰ قانون نوسازی و بازسازی صنایع، گفت: اجرای این قانون منوط به ابلاغ آیین نامه جدید خواهد بود.

وی با بیان اینکه به موجب این ماده قانونی کارگران واحدهای صنعتی مشمول می‌توانند پس از ۲۵ سال کارکردن بصورت پیش از موعد بازنشسته شوند، یادآور شد: در این شیوه بازنشستگی، از یکسو کارفرمایان موظف‌اند تا در ازاء کارگران بازنشسته شده کارگران جدید را استخدام کنند و از سوی دیگر باید حق بیمه ۵ سال باقیمانده میان کارفرمایان و دولت تقسیم شود.

به گفته نوربخش، چون تکلیف سهم بیمه دولت و منابع مالی آن باید در آیین نامه مربوطه مشخص شود، اجرای این ماده قانونی تا زمان تصویب و ابلاغ آیین نامه جدید متوقف خواهد بود.

قرارداد بیمه تکمیلی امضا نشده است

نوربخش همچینی در خصوص آخرین وضعیت مربوط به بیمه تکمیلی کارگران بازنشسته گفت: خوشبختانه هفته گذشته هیات مدیره سازمان موافقت خود را با ادامه قرارداد بیمه تکمیلی کارگران بازنشسته اعلام کرد.

وی بابیان اینکه سازمان تامین اجتماعی در رابطه با قرارداد بیمه تکمیلی کارگران بازنشسته تنها وظیفه کسر حق بیمه از حساب مستمری بگیران را برعهده دارد، گفت: تا این لحظه هیچ قرارداد و تفاهم نامه‌ای برای تهیه خدمات بیمه درمانی مکمل کارکران بازنشسته امضا نشده است.

وی با یاداوری اینکه امضای قرارداد تامین بیمه تکمیلی کارگران بازنشسته با شرکت‌های بیمه خصوصی از چند سال پیش توسط کانون‌های کارگران بازنشسته آغاز شد، گفت: با توجه به شکایاتی که سال گذشته در نحوه اجرای این قانون به وجود آمد، امسال تمدید این قرار داد با وقفه یک ماهه مواجه شد.

وی بابیان اینکه قرارداد سال گذشته با شروع آبان ماه سال جاری خاتمه یافت، افزود: به دلیل نارضایتی پیش آمده تمدید این قرارداد با یک ماه وقفه مواجه بود.

نوربخش باز دیگر تاکید کرد: در جریان انعقاد این قرارداد‌ها سازمان تامین اجتماعی تنها وظیفه کسر ماهانه مبالغ حق بیمه را برعهده خواهد داشت و تصمیم گیری در مورد شرایط قرارداد و شرکت‌های طرف قرارداد برعهده کانون‌ها خواهد بود.

دنبال تغییر «استاد شاگردی» هستیم

نوربخش همچنین در خصوص اینکه با توجه به واکنش منتقدان اجرای شیوه نامه استاد شاگردی نوین، سازمان تامین اجتماعی چه رویکردی در رابطه با ادامه اجرای این قانون دارد، گفت: سازمان تامین اجتماعی در رابطه با اجرای این شیوه نامه نیز نظرات و دیدگاهایی دارد.

وی بابیان اینکه به طور کلی اجرای هر رویه قانونی با نقد‌ها و تعارضاتی همراه خواهد بود، گفت: در خصوص اجرای شیوه نامه استاد شاگردی نیز معتقدیم که به دلیل اثر گذاری این شیوه نامه بر مناسبات بازار کار باید نظرات سازمان لحاظ شود.

مدیرعامل سازمان تامنی اجتماعی بابیان اینکه شیوه نامه استاد شاگردی توسط مجموعه وزارت کار و به منظور ایجاد اشتغال تدوین و به اجرا درامد، گفت: در رابطه با اجرای این شیوه نامه سازمان تامین اجتماعی نقش تعاملی دارد.

وی تاکید کرد: هرچند سازمان تامین اجتماعی در صدد است که از مجرای قانونی نسبت به اصلاح و رفع ایرادهای شیوه‌نامه استاد شاگردی اقدام کند اما تا آن زمان موظف است تا در چارجوب شیوه نامه کنونی فعالیت کند.

قطع همکاری با بابک زنجانی

نوربخش همچنین در خصوص وضعیت بنگاه‌هایی اقتصادی که توسط مدیریت سابق این سازمان به بابک زنجانی واگذار شده بود، گفت: در زمان مدیریت قبلی طبق توافق نامه‌ای قرار بود تا برخی از شرکت‌های متعلق به این سازمان به آقای زنجانی واگذار شود.

وی بابیان اینکه اجرای این توافق نامه با تصمیم هیات مدیره نیمه کار متوقف و کل ماجرا لغو شد، گفت: شخصا پس از حضور در سازمان تامین اجتماعی این مسئله را از طریق بانک عامل و بخش حقوقی پیگیری کردم.

وی بابیان اینکه هیات تحقیق و تفحص از سازما تامین اجتماعی نیز در همین رابطه تحقیقاتی را انجام داده است که به زودی گرازش آن منتشر خواهد شد، افزود: کلیه موضوعات مربوط به نقل و انتقال شرکت‌های سازمان تامین اجتماعی در حال بررسی است.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز