خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست:

توقف عملیات تونل سبزکوه موقتی‌ست/ تصمیم‌گیری نهایی هنوز انجام نشده‌است

توقف عملیات تونل سبزکوه موقتی‌ست/ تصمیم‌گیری نهایی هنوز انجام نشده‌است
کد خبر : ۳۴۲۶۹۱

مدیرکل دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه توقف اجرای عملیات احداث تونل انتقال آب سبزکوه به چغاخور موقتی است، گفت: تعیین تکلیف نهایی منوط به نظر کمیته ماده 2 است که احتمال دارد تا 2 ماه دیگر مشخص شود.

حمید جلاوندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با اظهارات اخیر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر توقف عملیات تونل انتقال آب سبزکوه به چغاخور گفت: این توقف اتفاق جدیدی نیست و  پیش از این نیز عنوان شده بود که عملیات احداث این تونل  قبل از تصمیم‌گیری نهایی در کمیته ارزیابی نباید اجرا شود. هرچند که بخشی از اقدامات بدون مجوز انجام شده بود و تاکید ما نیز همواره بر این بود؛ تا پیش از تصویب هیچ فعالیت اجرایی صورت نگیرد.

وی با بیان اینکه اداره کل استان موظف به متوقف کردن عملیات  ساخت‌وساز در این پروژه بوده است، اظهار کرد: البته مجری و کارفرما حدود 4 ماه پیش که برای آنها ممنوعیت ادامه اجرای پروژه را صورت جلسه  کردیم و فرستادیم؛ آن را متوقف کرده بودند.

جلالوندی افزود: این توقف موقتی است تا تصویب نهایی کمیته ماده 2 ارزیابی‌های زیست محیطی گرفته شود. البته سازمان بارها اعلام کرده است با این شکل از احداث تونل مخالف است، اما مرجع تصمیم‌گیری در این خصوص کمیته ماده 2 است که فعلا دستور موقت توقف عملیات را تا تعیین تکلیف نهایی اعلام کرده است.

مدیرکل دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه احتمالا جلسه کمیته ماده 2 برای تصمیم‌‌گیری و تعیین تکلیف نهایی در مورد تونل انتقال آب سبز کوه به چغاخور حدود 1 الی 2 ماه دیگر برگزار می‌شود، توضیح داد: البته تاکنون حدود 5 تا 10 درصد از عملیات اجرای تونل انجام شده است و می‌توان گفت که از 10 کیلومترتونل حدود 450 متر آن حفر شده است.

وی در پاسخ به این سوال که این حد از اجرای عملیات ساخت‌وساز چه آسیب هایی را در پی داشته است، اظهار کرد: تعدادی از آبراه‌ها قطع شده‌اند و از خود تونل هم آب قابل توجهی خارج می شود که ناشی از نشت آب قنات‌ها و چشمه‌هاست. همین طور آب‌دهی تعدادی از چشمه ها کم شده و پیش بینی ما این است که با پیشرفت پروژه، این مشکلات نیز بیشتر خواهد شد؛ هرچند که شرکت آب منطقه‌ای مدعی است؛ اگر عملیات ادامه پیدا کند، مشکلاتی که تاکنون به وجود آمده است نیز رفع خواهد شد.

جلالوندی در مورد اینکه چرا پس از توقف موقت این پروژه از حدود 4 ماه پیش مجددا خبر توقف آن از سوی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شده است، اظهار کرد:  دلیل مطرح شدن دوباره این خبر بازدید من و معاون محیط زیست انسانی سازمان از این پروژه بود که بر اساس آن در گزارشی، توقف فعلی اجرای پروژه را به اطلاع ریاست سازمان رساندیم.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز