خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی کرد:

کیفیت هوای کلانشهر‌ها در «روز هوای پاک» چگونه بود؟

بررسی وضعیت کیفیت هوای ۵ کلانشهر٬ تهران٬ اصفهان، اراک، اهواز و مشهد در روز هوای پاک نشان می‌دهد؛ به غیر از اراک که هوای سالم را تجربه کرده است٬ باقی شهر‌ها در وضعیت ناسالم و مشهد در وضعیت هشدار قرار داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ۲۹ دی‌ماه در تقویم کشور ما با عنوان روز هوای پاک نامگذاری شده است، درحالی که در روزهای سرد زمستانی کیفیت کلانشهرها معمولا در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

تهران٬ ناسالم برای گروه‌های حساس

مدارس ابتدایی تهران در روز هوای پاک تهران و یک روز پیش از آن با تصمیم کمیته اضطرار استان تهران به دلیل پیشگیری از افزایش آلودگی هوا و رسیدن به وضعیت قرمز تعطیل شد و مدارس دوره متوسطه و ادارات نیز با دو ساعت تاخیر کار خود را آغاز کردند؛ با این وجود میانگین شاخص آلودگی هوا به دلیل افزایش بیش از حد آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۵. ۲ میکرون بر روی عدد ۱۰۸ قرار گرفت و برای گروه‌های حساس ناسالم شد. همچنین شهروندان تهران در دی ماه تنها ۱۰ روز توانستند از هوای سالم استفاده کنند و باقی روز‌ها در شرایط ناسالم برای گروههای حساس یا تمامی گروه‌ها قرار داشت.

محمد رستگاری (معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران) در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: تهران در سال ۹۴ تاکنون ۱۶ روز پاک۱۹۶٬ روز سالم ٬ ۸۷ روز ناسالم برای گروههای حساس٬ ۵  روز ناسالم برای تمامی افراد و ۱ روز بسیار ناسالم داشته است.

وی ادامه داد: در سال ۹۳ نیز در مدت مشابه؛ تهران ۱۳ روز پاک٬ ۲۰۰ روز سالم٬ ۸۹ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۳ روز ناسالم برای همه افراد داشته است٬ در واقع در سال ۹۴ روزهای پاک و روزهای ناسالم افزایش داشته و تعداد روزهای سالم با کاهش جزیی همراه بوده است.

رستگاری توضیح داد: باید اشاره کنم؛ مهم‌ترین اقدامات برای کاهش آلودگی هوااز جمله بهبود کیفیت سوخت و تغییر سوخت نیروگاه بعثت از مازوت به گاز در سال ۹۳ رخ داد٬ بنابراین کیفیت هوای سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲ تغییر بسیاری کرد، اما در طول یکسال گذشته از آنجا که شاهد اقدام ویژه‌ای همانند سال  پیش نبودیم؛ کیفیت هوای تهران تقریبا همانند سال ۹۳ است.

اراک، کیفیت هوا در وضعیت سالم

حسینعلی کارنامی (مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه کیفیت هوای شهر اراک در روز هوای پاک و روز پیش از آن در وضعیت سالم قرار داشته است، گفت: ما امسال ۳۳ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱ روز ناسالم هم برای همه افراد ناسالم داشتیم، اما سال گذشته در مدت مشابه ۴۸ روز ناسالم بود که نشان می‌دهد؛ وضعیت کیفیت هوای اراک نسبت به سال پیش بهبود پیدا کرده است.

وی ادامه داد: ما امسال در استان مرکزی با سرمای بی‌سابقه‌ای روبرو بودیم، به طوری که دمای هوای شهرستان شازند در نزدیکی اراک به ۲۱ درجه زیر صفر رسید، بنابراین وارونگی دما برای ما از عوامل اصلی آلودگی هوا در سال جاری است.

اصفهان٬ ناسالم برای گروه‌های حساس

مصطفی قادریان (رئیس روابط عمومی محیط زیست استان اصفهان) با اشاره به اینکه در روز هوای پاک میانگین شاخص کیفیت هوای اصفهان با قرار گرفتن بر روی عدد ۱۳۸ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت، به خبرنگار ایلنا گفت: بیشترین آلودگی هوا در ایستگاه احمدآباد با شاخص ۱۴۱ به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: اصفهان امسال ۱۹۸ روز سالم، ۹۳ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۳ روز ناسالم برای همه گروه‌ها داشته است، همچنین در مدت مشابه سال گذشته ۱۵۸ روز سالم، ۱۱۰ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۳۶ روز ناسالم برای تمام گروه‌ها داشتیم.

مشهد در وضعیت هشدار

بنابر اعلام حمید صالحی (مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی) افزایش حجم آلاینده‌ها در هوای مشهد کیفیت هوای این کلانشهر را همزمان با روز هوای پاک، در وضعیت هشدار قرار داد.

وی اظهار کرد: میزان آلودگی هوا در ۱۰ ایستگاه سجاد، رسالت، کریمی، مفتح، ساختمان، سرافرازان، نخ‌ریسی، حرم مطهر، تقی‌آباد و خیام جنوبی بالا‌تر از حد مجاز است.

وی گفت: ایستگاه سجاد با ۱۶۷ پی. اس. آی و رسالت و کریمی هر کدام با ۱۵۴ پی. اس. آی از شدت آلودگی بالاتری برخوردارند.

اهواز، ناسالم برای تمامی گروه‌ها

احمد لاهیجان‌زاده (مدیرکل محیط زیست استان خوزستان) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه در روز هوای پاک، اهواز هوای ناسالم را تجربه کرده است، گفت: ما امسال ۵ روز پاک، ۱۶۶ روز سالم، ۱۲۵ روز ناسالم و ۱۲ روز خطرناک داشته‌ایم.

وی ادامه داد: در مدت مشابه سال گذشته نیز ۳ روز پاک، ۲۶۵ روز سالم، ۸۳ روز ناسالم و ۱۵ روز خطرناک داشتیم که نسبت به امسال تفاوت چندانی ندارد، اما به لطف بارش‌های امسال تعداد روزهای پاک افزایش داشته است.

کد خبر : ۳۳۹۷۸۹