خبرگزاری کار ایران

گزارش عملکرد کمیته حمل و نقل ستاد اربعین از زبان سنندجی:

جابه جایی بیش از ۲ میلیون زائر کربلا طی ۱۲ روز / ۱۶۰۰ پرسنل خدمت رسانی کردند

جابه جایی بیش از ۲ میلیون زائر کربلا طی ۱۲ روز / ۱۶۰۰ پرسنل خدمت رسانی کردند
کد خبر : ۳۲۸۹۰۳

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران به تشریح عملکرد کمیته حمل و نقل ستاد اربعین در جابه جایی زوار کربلا طی ایام اربعین حسینی پرداخت.

پیمان سنندجی در گفت­‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص عملکرد کمیته حمل و نقل ستاد اربعین در جابه­‌جایی زوار کربلا با بیان اینکه کمیته حمل و نقل متشکل از شرکت واحد اتوبوسرانی، شرکت آزادگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شهرداری کرج و شهرداری مشهد مقدس بود، گفت: ما از منطقه مهران تا نقطه صفر مرزی اتوبوس‌­هایی را برای جابه جایی رایگان زوار قرار دادیم.

وی افزود: در شهرهای مهران، شلمچه و چذابه شهرداری‌­های مناطق ۴، ۵ و ۶ تهران با همکاری شرکت واحد اتوبوسرانی تهران کار حمل و نقل زوار را انجام می‌­دادند.

سنندجی با تاکید اینکه اقدامات انجام شده در این ایام حاصل همدلی و اتحاد تمام سازمان­‌های ذی‌ربط بود ادامه داد: برای انجام این کار ابتدا ساختاری را به عنوان اساس کار حمل و نقل در عراق انجام دادیم. همچنین باتوجه به زیرساخت­‌های موجود در کشور عراق و مشکلات و کمبودهایی که در این کشور وجود داشت؛ ضروری بود پیوست‌های اجتماعی و اقتصادی برای انجام این کار در نظر گرفته شود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با اشاره به تشکیل جلساتی جداگانه با سفیر ایران در عراق، شهردار تهران و مسئولان سپاه پاسداران برای لحاظ کردن پیوندهای اجتماعی و اقتصادی یادآور شد: در ‌‌نهایت تیمی متشکل از شهرداری تهران، شرکت آزادگان به نیابت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شهرداری‌های کرج و مشهد کار جابه جایی زوار را با توجه به بررسی و لحاظ پیوست‌های اقتصادی و اجتماعی در نظر گرفته شده برعهده گرفتند.

طراحی سیستم حمل و نقل انبوه­بر برای جابه جایی زوار

وی با تاکید براهمیت تامین سوخت و ساماندهی ۱۶۰۰ پرسنل درگیر در این اقدام گفت: از اول آذرماه نسبت به انتقال و استقرار اتوبوس­‌ها به مناطق مقرر شده اقدام کردیم و با توجه به ساختارهای موجود و میزان جابه جایی مورد انتظار و نیز با توجه به مشکلات خاص در تامین خودرو اقدامات لازم را براساس کارهای علمی و اصولی انجام دادیم.

سنندجی با بیان اینکه منطقه مهران بیشترین جمعیت زوار را به خود اختصاص داده بود، خاطرنشان کرد: در مسیری به طول ۳۰۰ کیلومتر یعنی از زرباطیه تا کوت، از کوت تا شوملی و از شوملی به کربلا و نجف اقدام به حمل و نقل زوار کردیم و برای انجام بهتر کار ابتدا بررسی کردیم که به چه تعداد خودرو نیاز داریم و سیستم حمل و نقلمان به چه صورت است.

این مقام مسئول با اشاره به پیش­ بینی جابه جایی بیش از ۲ میلیون زائر در مسیر رفت و برگشت به کربلا و نجف اشرف تصریح کرد: اگر این کار را تنها از طریق اتوبوس انجام می‌­دادیم به چندین هزار اتوبوس نیاز داشتیم که امکان تامین این تعداد وجود نداشت، لذا مجبور بودیم از سیستم حمل ونقل انبوه­ مانند قطار استقاده کنیم که ساختار آن نیز وجود نداشت.

وی ادامه داد: دراین راستا سیستم انبوه ­بر را طراحی کردیم؛ بدین معنا که تریلی­ های دارای چادر را از طریق سپاه تامین کردیم و از منطقه کوت تا مناطق شوملی و حله از این طریق اقدام به جابه جایی مسافر کردیم. همچنین در مسیر رفت و برگشت از نجف اشرف تا شوملی ۱۵۰ دستگاه اتوبوس تامین شده از شهر مشهد مستقر کردیم که به کار جابه جایی زوار می‌­پرداختند.

سنندجی افزود: برای جابه جایی مسافران از حیدریه به نجف اشرف نیز از تریلی استفاده کردیم که به شبکه اتوبوس­های ما وصل شده و زوار را در نجف اشرف پیاده کرده و اتوبوس­ های مستقر در این شهر مردم را به شوملی منتقل می‌­کردند.

جابه جایی بیش از ۲ میلیون زائر کربلا طی ۱۲ روز / ۱۶۰۰ پرسنل خدمت رسانی کردند

جابه جایی ۳۵۰ زائر در هر سفر

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی با با بیان اینکه در هر جا به جایی ۳۵۰ نفر معادل مسافران ۷ دستگاه اتوبوس جا به جا می‌­شدند تاکید کرد: برای جابه جایی چنین جمعیتی با توجه به نبود ساختار مناسب در کشور عراق تنها راه استفاده از تریلی بود.

وی با یاداوری اینکه اتوبوس­های مستقر از منطقه کوت تا زرباطیه به وسیله شهرداری­های تهران و کرج تامین شده بود، گفت: دراین مسیر ۶۰۰ دستگاه اتوبوس فعالیت می‌­کرد که ۵۰۰ دستگاه آن به وسیله شهرداری تهران و ۱۰۰ دستگاه از طریق شهرداری کرج تامین شده بود.

سنندجی همچنین از راه اندازی موکبی بزرگ در منطقه کوت خبر داد و اظهار کرد: ظرفیت این موکب هزار نفر بود که میان زوار در مسیر رفت و برگشت روزانه تا ۳ هزار غذا توزیع می‌­کرد همچنین به دلیل سردی هوا در منطقه کوت از زوار با شیر گرم و غذای گرم پذیرایی می‌­شد.

نمی‌­خواستیم فعالیت اقتصادی رانندگان عراقی آسیب ببیند

وی اضافه کرد: در تمام ۱۲ روز در مسیر رفت و برگشت به هزار نفر از زوار یک شب اسکان دادیم تجهزات کامل بهداشتی و گرمایی را در اختیارشان قرار دادیم. همچنین آتش­ نشانی تهران، سیستم شهر سالم برای مسائل بهداشتی و درمانی و سرویس­های بهداشتی سیار را در اختیار داشتیم.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با تاکید براینکه قصد ما این بود که به فعالیت اقتصادی افرادی  که در سیستم حمل و نقل عراق فعالیت می‌­کنند؛ لطمه نخورد, خاطرنشان کرد: به همین دلیل در نظر گرفتن پیوست­های اقتصادی واجتماعی به ویژه در مناطق چذابه و شلمچه اهمیت زیادی داشت, زیرا ما صرفا برای کمک در آنجا بودیم و نمی­ خواستیم همکاران عراقی ما زیر سوال بروند.

وی با اشاره به استقرار ۷۵۰ دستگاه اتوبوس در کشور عراق عنوان کرد: تمام این اتوبوس­‌ها و همچنین تریلی­ های حمل مسافر خدمات خود را به صورت رایگان انجام می‌­دادند اما در خاک عراق کار جابه جایی مسافر برعهده سیستم حمل و نقل آن کشور بود.

جابه جایی بیش از ۲ میلیون زائر کربلا طی ۱۲ روز / ۱۶۰۰ پرسنل خدمت رسانی کردند

سنندجی با تاکید براینکه کمیته حمل و نقل ظرف ۱۲ روز بیش از ۲ میلیون مسافر را جا به جا کرد، گفت: ما در مناطق شوملی و کوت نقاط تبادل سفرایجاد کردیم وهمچنین تمامی اتوبوس­‌ها را به وسیله GPS تحت نظارت داشتیم و خوشبختانه طی این سفر حتی یک تصادف منجر به فوت در تریلی­‌ها و اتوبوس­‌ها نداشتیم.

اختصاص ۴۰۰ دستگاه اتوبوس به مسافران نیازمند کمک

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی خاطرنشان کرد: برابر تماس مدیران ستاد اربعین وزارت کشور بعد از اتمام مراسم و جابه جایی زوار در عراق، تعداد ۴۰۰ دستگاه اتوبوسهایی که به شهرهای خود بر می‌گشتند؛ هماهنگ شدند که در مسیر برگشت نسبت به جابه جایی زائران از منطقه مهران اقدام کنند.

وی با تاکید براینکه انتقال بیش از ۱و نیم میلیون لیتر سوخت و تامین تجهیزات ضروری اتوبوس­‌ها و نیز اسکان و مدیریت ۱۶۰۰ پرسنل درگیر این پروژه کار سختی بود گفت: کل هزینه خوراک و اسکان پرسنل در این ۱۵ روز ، ۱۵ میلیون تومان بود.

سنندجی با اشاره به حضور تعدادی زوار ویلچری اظهار کرد: متاسفانه شرایط به صورتی نبود که بتوانیم به این افراد خدمات خاصی ارائه دهیم، اما این افراد را در زمان جابه جایی با تریلی در کابین راننده قرار داده و کار انتقال این افراد به داخل اتوبوس­‌ها نیز به وسیله کارکنان شرکت واحد انجام می‌­شد.

وی افزود: حضور سفیر ایران در عراق، شهردار تهران، سردار نوروزی و مسئولان شهرداریهای کرج و مشهد مقدس در این اقدام بزرگ دلگرمی بسیار خوبی بود. همچنین استفاده از تجربیات گذشته برای انجام هرچه بهتر اقدامات بسیار کمک­ کننده بود.

 مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی ضمن تشکر از وزارت نفت و ستاد اربعین وزارت کشور، با اشاره به قدردانی سفیر ایران در عراق به دلیل انسجام موجود در اقدامات کمیته حمل ونقل گفت: امیدوارم در سال­­‌های آینده در این مسیر سیستم­ حمل و نقل مدرن تری ایجاد شود تا کار جابه جایی مسافران راحت­‌تر و مطلوب­‌تر صورت گیرد.

سنندجی با اشاره به حضور تعدادی زوار ویلچری اظهار کرد: متاسفانه شرایط به صورتی نبود که بتوانیم به این افراد خدمات خاصی ارائه دهیم، اما این افراد را در زمان جابه جایی با تریلی در کابین راننده قرار داده و کار انتقال این افراد به داخل اتوبوس­ها نیز به وسیله کارکنان شرکت واحد انجام می­ شد.

وی افزود: حضورسفیر ایران در عراق، شهردار تهران، سردار نوروزی و مسئولان شهرداریهای کرج و مشهد مقدس دراین اقدام بزرگ دلگرمی بسیار خوبی بود. همچنین استفاده از تجربیات گذشته برای انجام هرچه بهتر اقدامات بسیار کمک­ کننده بود.

 مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی ضمن تشکر از وزارت نفت و ستاد اربعین وزارت کشور،  با اشاره به قدردانی سفیر ایران در عراق به دلیل انسجام موجود در اقدامات کمیته حمل ونقل گفت: امیدوارم در سال­­ های آینده در این مسیر سیستم­ حمل و نقل مدرن تری ایجاد شود تا کار جابه جایی مسافران راحت­ تر و مطلوب­تر صورت گیرد.

 

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز