خبرگزاری کار ایران

اهمیت فرآوری گیاهان دارویی برای بهره‌گیری از ارزش افزوده

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۰۱۰۷

درآمد ارزی ایران از محل فرآوری کامل گیاهان دارویی و گل محمدی می تواند با ۵ برابر افزایش به ۲۶ میلیارد دلار برسد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهادکشاورزی، رییس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور امروز یکشنبه در جشنواره و گردهمایی گرامیداشت روز ملی گل محمدی و گلاب در محل باغ گیاه‌شناسی ملی ایران با بیان این مطلب افزود: درآمد ارزی کشور از محل خام فروشی گیاهان دارویی حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون دلار است درحالی که با فرآوری ساده در بسته بندی و شستشو، این درآمد می تواند دوبرابر شود و به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون برسد و اگر این محصولات به تولید نهایی مانند دارو و لوازم آرایشی برسد، می تواند ۵ برابر ارزش افزوده ایجاد کند.

علی علیزاده علی‌آبادی درباره گل محمدی نیز اظهارداشت: به رغم آن که ۷۱ درصد تولید گل محمدی متعلق به ایران است، اما عایدی ما از این تولیدات فقط یک درصد درآمد جهانی در این حوزه می باشد.

وی ادامه داد: ما از ۹۰ درصد گل محمدی تولید شده در کشور، گلاب می گیریم درحالی که در دنیا از ۹۰ درصد این محصول، اسانس و سایر فرآورده ها تولید می شود و تنها ۱۹ درصد را به تولید گلاب اختصاص می دهند و همین امر موجب شده درآمد کشور ما در این بخش بسیار کم باشد و به ۱۵ میلیون تا ۲۰ میلیون دلار قانع باشیم.

علیزاده درهمین حال بر استانداردسازی برای اسانس گیری از گل محمدی تاکید و تصریح کرد: هدف از پایلوت راه اندازی کارگاه اسانس گیری از گل محمدی توسط این موسسه تحقیقاتی نیز تولید اسانس استاندارد است.

وی ادامه داد: زمینه قانونی باید فراهم شود تا سایر تولیدکنندگان اسانس در کشور بتوانند براساس استاندارد این موسسه تحقیقاتی اسانس گیری را انجام دهند.

علیزاده با بیان این که در حوزه اسانس و فرآورده های گل محمدی فعالیت های زیادی در موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور صورت گرفته است، گفت: این فعالیت ها منجر به راه اندازی پایلوت یا کارگاه اسانس گیری استاندار شده است و این پایلوت پس از سه سال با حمایت ریاست جمهوری و در قالب اقتصاد مقاومتی امروز به طور رسمی راه اندازی می شود.

وی درعین حال از معرفی و ثبت رقم جدید گل محمدی موسوم به یزد ۹۴ در آینده نزدیک خبر داد و اذعان داشت: این رقم مراحل پایانی را طی می کند. علیزاده درباره شناسایی و شناخت گونه های گیاهان دارویی گفت: این موسسه تحقیقاتی به این نتیجه رسیده است که از ۸۰۰۰ گونه شناسایی شده ۲۲۰۰ گونه گیاهان دارویی و معطر هستند و از این رو نسبت به جمع آوری بذر و نمونه های کلکسیونی آنها اقدام کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز