خبرگزاری کار ایران

قرارداد حفاری ۲۴ حلقه چاه طرح افزایش تولید در یادآوران به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار امضا شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۹۶۹۰

قرارداد حفاری ۲۴ حلقه چاه طرح افزایش تولید میدان مشترک نفتی یادآوران با هدف نگهداشت تولید و افزایش تولید به ۴۲ هزار بشکه در روز و به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار امضا شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، قرارداد حفاری ۲۴ حلقه چاه طرح افزایش تولید میدان مشترک نفتی یادآوران در قالب سه قرارداد با شرکت‌های ملی حفاری ایران، توسعه صنایع نفت و انرژی قشم و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا امروز (شنبه، ۲۲ اردیبهشت) با حضور محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، سردار عبدالرضا عابد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، و حسین دهقان، رئیس بنیاد مستضعفان، در روز پایانی بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی امضا شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این باره گفت: امروز فاز دوم میدان مشترک یادآوران به‌صورت رسمی آغازبه‌کار خواهد کرد که گام نخست این میدان‌ها با بیش از ۱۱۰ هزار بشکه در حال تولید بوده و قرار است ۱۰۰ هزار بشکه دیگر به آن اضافه شود. قرارداد ئی‌پی‌سی (EPC) نیز با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا امضا شد و اکنون نیز این قرارگاه، دکلی در میدان‌ها مستقر کرده است و به‌زودی عملیات حفاری آغاز می‌شود.

خجسته‌مهر افزود: میدان‌های آزادگان شمالی و جنوبی، همچنین میدان‌های یادآوران جزو بزرگ‌ترین میدان‌های مشترک نفتی در خوزستان هستند و این قراردادها جزو افتخاراتی هستند که امروز شاهد آن هستیم و تلاش می‌کنیم سرعت توافق قراردادها را به حداقل برسانیم و با توجه به اینکه قراردادهای ئی‌پی‌سی زمان‌بر هستند، کارهای موازی را آغاز کردیم و ایستگاه‌هایی را که ضرورت نداشت حذف و قراردادهای جدید تعریف کردیم.

میدان نفتی یادآوران یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های مشترک نفتی ایران با کشورهای همسایه است و در ۷۰ کیلومتری جنوب غرب اهواز و شمال خرمشهر، در منطقه جغرافیایی کوشک و حسینیه قرار دارد و میزان نفت درجای میدان نفتی یادآوران در حدود ۳۲ میلیارد بشکه برآورد می‌شود. همچنین توسعه فاز نخست این میدان در سال ۲۰۱۲ از سوی شرکت سینوپک انجام شده و ازجمله اهداف فاز نخست میدان یادآوران حفاری ۴۹ چاه تولیدی در مخازن سروک و فهلیان است و تولید کنونی این میدان بیش از ۱۰۰ هزار بشکه در روز است.

به‌منظور نگهداشت و افزایش برداشت از میدان نفتی یادآوران، پس از پیگیری و اخذ مجوزها و مصوبه‌های لازم از مراجع ذی‌ربط، تعداد ۲۴ حلقه چاه توسعه‌ای جدید در قالب ۳ قرارداد به شرکت‌های ملی حفاری ایران، توسعه صنایع نفت و انرژی قشم و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) واگذار می‌شود.

این تعداد چاه‌ها در لایه‌های فهلیان و سروک هرکدام به تعداد ۱۲ حلقه در طی مدت ۲۴ ماه حفر خواهد شد و هدف از حفر این چاه‌های جدید، نگهداشت تولید و افزایش برداشت به میزان ۴۲ هزار بشکه در روز و مجموع ارزش این قراردادها حدود ۳۵۰ میلیون دلار است.

به‌منظور تسریع در افزایش برداشت از این میدان مشترک، پیش از این شرکت مهندسی و توسعه نفت برای احداث بعضی از جاده‌ها و سلرهای موردنیاز به‌منظور استقرار دکل‌های حفاری و تهیه کالای چند حلقه چاه اقدام کرده است و امید می‌رود عملیات حفاری تا پیش از پایان امسال آغاز شود.

امضای ۱۲ موافقت‌نامه و تفاهم‌نامه همکاری خرید خدمات در قالب مشارکت عمومی و خصوصی

همچنین در این مراسم، ۱۲موافقت‌نامه و تفاهم‌نامه همکاری خرید خدمات در قالب مشارکت عمومی و خصوصی امضا شد. در نخستین مورد، تفاهم‌نامه خرید خدمات احداث حوض خشک برای تعمیرات زیرآبی ناوگان دریایی شرکت ملی نفت ایران به روش ساخت، مالکیت و بهره‌برداری (B.O.O) بین شرکت ملی نفت ایران با شرکت نفت خزر و شرکت صدرا به ارزش ۴۰ میلیون دلار امضا شد.

خرید خدمات طرح یکپارچه تعمیرات اساسی ناوگان دریایی شرکت نفت خزر به روش احیاء، بهره‌برداری و انتقال (R.O.T) بین شرکت ملی نفت ایران با شرکت نفت خزر و شرکت حفاری شمال به ارزش ۱۶۰میلیون دلار  تفاهم‌نامه دیگری بود که به امضا رسید.

در این مراسم همچنین موافقت‌نامه عملیات اکتشافی در مناطق عمیق دریای خزر (بلوک رودسر) به روش EPDF بین شرکت نفت خزر با شرکت حفاری شمال با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیون دلار امضا شد.

افزون بر این، شرکت ملی نفت ایران تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری، راه‌اندازی، بهره‌برداری و انتقال کارخانه گاز و گاز مایع (NGL جزیره سیری به روش احیاء بهره برداری و انتقال) با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار، موافقت‌نامه خرید خدمات فرآورش نفت خام میدان نفتی قلعه‌نار با استفاده از تجهیزات فراورشی سریع احداث کارخانه‌ای با گروه مپنا به ارزش سرمایه گذاری ۸۰ میلیون دلار  و نیز تفاهم‌نامه خرید خدمات دکل‌های حفاری خشکی و دریا با گروه مپنا بها سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون دلار را امضا کرد.

همچنین موافقت‌نامه خرید خدمات فرآورش نفت خام میدان نفتی منصوری (آسماری) با استفاده از تجهیزات فرآورشی سریع احداث کارخانه بین شرکت ملی نفت ایران با گروه مهام شرق به ارزش سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلار امضا شد.

تفاهم‌نامه خرید خدمات دکل‌های حفاری خشکی بین شرکت ملی نفت ایران با شرکت حفاری شمال به ارزش ۷۰ میلیون دلار، موافقت‌نامه احداث اسکله شماره ده بندرخدماتی پارسبین منطقه ویژه اقتصادی پارس با شرکت فراسکو عسلویه به ارزش سرمایه گذاری ۳۰ میلیون یورو و  تفاهم‌نامه احداث ایستگاه تقویت فشارگاز کنگان بین شرکت سرمایه‌گذاری آرمان به نمایندگی از شرکت پرشیا با شرکت نفت مناطق مرکزی با ۲۲۰ میلیون یورو  از دیگر مواردی بود که در این مراسم به امضا رسید.

در این مراسم تفاهم‌نامه ایستگاه تقویت فشارگاز سرخون بین شرکت ملی نفت مناطق مرکزی با شرکت پتروسام اوراسیا به ارزش ۷۰ میلیون یورو و تفاهم‌نامه انجام عملیات حفاری و توسعه میدان خارتنگ بین شرکت نفت مناطق مرکزی با شرکت PEDEX با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلار نیز امضا شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز