خبرگزاری کار ایران

با حضور ۱۱ استان:

هشتمین جشنواره ملی عشایر ایران در یاسوج شروع شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۲۶۴۱

فعالیت ۱۲۴ غرفه نمایشگاهی در جشنواره کوچ یاسوج

هشتمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران‌ زمین ( کوچ ) شامگاه امروز با حضور عشایر ۱۶ استان ایران در پارک ولایت یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد شروع بکار کرد.

"سعید طالبی پور" در حاشیه برگزاری این جشنواره به ایلنا از یاسوج گفت: استان های کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خراسان های رضوی، جنوبی و شمالی، خوزستان، ایلام، چهارمحال بختیاری، کردستان، کرمانشاه، فارس، یزد، اصفهان، بندرعباس، همدان و آذربایجان شرقی از جمله استان هایی هستند که در این جشنواره حضور دارند.

وی با بیان اینکه هشتمین جشنواره فرهنگ عشایر ایران‌زمین (کوچ) و نخستین اجلاسیه شهدای عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد بعنوان‌ رویدادهای مهم فرهنگی جنوب ایران از امروز تا روز یکم خردادماه ۱۴۰۳ با برگزاری برنامه‌های فرهنگی هنری در پارک ولایت یاسوج برگزار می شود، اظهارداشت: در این رویداد فرهنگی برای حدود یکهزار عشایر با پوشش محلی فراخوان صادر شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به توانمندی‌های این استان در حوزه گردشگری عشایری، یادآورشد: ما معتقدیم یکی از راهکارهای مهم برای معرفی ظرفیت های استان، برگزاری جشنواره‌ و همایش‌ها در سطح ملی است.

فعالیت ۱۱۴ غُرفه نمایشگاهی در هشتمین جشنواره ملی کوچ یاسوج 

طالبی پور افزود: با توجه به اینکه در جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین، ۱۱۴ غُرفه بمنظور عرضه و فروش محصولات تولیدی عشایر پیش بینی شده، این جشنواره فرصت عرضه مستقیم تولیدات آنان را نیز فراهم می کند.

وی، عرضه محصولات تولیدی عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در این جشنواره را یکی از مزایای برگزاری این جشنواره ها دانست و خاطرنشان کرد: این موضوع هم صرفه اقتصادی برای جامعه شهرنشین را بدنبال دارد و هم به ترویج مصرف غذاهای سالم و محلی به جای فست فودها کمک می کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کهگیلویه و بویراحمد معتقد است: عرضه تولیدات عشایری در کنار معرفی ظرفیت‌های اقتصادی این مناطق می تواند مُنجر به جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی شود و زمینه را برای فروش محصولات عشایر بصورت مستقیم و بدون تحمیل هزینه حمل و نقل با افزایش ورود گردشگران فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون مهمانانی از استان‌های مختلف کشور برای شرکت در این جشنواره به یاسوج سفر کرده اند، تصریح کرد: تبیین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند به شکوفایی ظرفیت‌های گردشگری عشایر در استان کمک کند.

طالبی پور با بیان اینکه چهار پنل تخصصی عشایری نیز در این جشنواره برگزار می شود، گفت: رسم و رسوم عشایری، برپا شدن سیاه چادرهای اقوام مختلف عشایر، نمایش نمادین زندگی عشایری و روستایی، عرضه سوغات و محصولات عشایری، پخت و عَرضه غذاهای محلی و سنتی عشایر و رونمایی از لباس‌های محلی عشایر نیز در این جشنواره تدارک دیده شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کهگیلویه و بویراحمد از برگزاری آئین های شعرخوانی، نقاره خوانی، نمایش خیابانی و شاهنامه خوانی در این جشنواره هم خبرداد و ادامه داد: نمایشگاه این جشنواره با بیش از ۱۱۴ غُرفه عرضه صنایع دستی، سوغات و هدایا برپا شده است.

طالبی پور گفت: هشتمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر (کوچ) قرار بود در روز جمعه ۲۸ اردیبهشت ماه بمدت پنج شب برگزار شود که بدلیل مساعد نبودن شرایط جوی از امروز ۲۹ اردیبهشت‌ماه کار خود را شروع کرده است.

به گزارش ایلنا، ۱۲ درصد از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری استان کهگیلویه و بویراحمد مُتشکل از ۱۲ هزار خانوار و با جمعیتی معادل ۷۰ هزار نفر عشایر هستند.

یک میلیون و ۲۰۰ راس دام هم اکنون توسط عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد به ییلاق و قشلاق می روند که سهم ارزشمندی در تولیدات مواد گوشتی، لبنی و صنایع دستی این استان دارند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز