خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

پلیس مخالف شادی مردم نیست اما خطوط قرمزی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۲۲۷۹

سال گذشته سرقت در صدر جرائم استان مرکزی قرار گرفته بود

فرمانده انتظامی استان مرکزی گفت: مردم در برقراری امنیت تأثیرگذار هستند، همانگونه که در تمامی عرصه‌ها مشارکت مردم تأثیرگذار بوده‌اند. پلیس مخالف شادی مردم نیست اما خطوط قرمزی دارد که باید مورد توجه باشد. پلیس در مناسبت‌های متعدد موظف است تمهیدات امنیتی و ترافیکی را به بهترین وجه برقرار کند.

سردار هادی رفیعی‌کیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، افزود: در سال 1402 تعداد 40 هزار خدمات مشاوره‌ای در استان مرکزی توسط مراکز مشاوره انتظامی این استان ارائه شده و 70 درصد پرونده‌های واصله به کلانتری و پاسگاه‌های استان مرکزی منجر به صلح و سازش شده است. باید برای افزایش تاب‌آوری اجتماعی و کنترل خشم در جامعه، فرهنگ‌سازی کنیم و در این راستا نیاز است اقدامات بسیار گسترده‌ای انجام شود.

وی ادامه داد: برخی از مناطق شهرها نقاط آلوده و کانون اتفاقاتی همانند نزاع‌های دسته جمعی محسوب می‌شوند. در این مناطق باید پیشگیری از نوع دوم اجرایی شود. به این معنا که تمرکز امکانات و اقدامات سازمان‌های مردم نهاد، دستگاه‌های اجرایی، دولتی و غیردولتی باید در این کانون‌های اتفاق بیفتد. در این رابطه ارتباط بی‌سیم تلفنی را با مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی برقرار کرده‌ایم. همچنین تفاهم‌نامه‌هایی را با بهزیستی، دانشگاه‌ها، مراکز فرهنگی و سازمان‌های مردم نهاد منعقد کرده‌ایم.

فرمانده انتظامی استان مرکزی با تأکید بر اینکه قانون‌گذار نیز برای نزاع‌های فردی و همچنین نزاع‌های دسته جمعی مجازات‌هایی را در نظر گرفته است، اظهار داشت: پلیس در کنار مردم است اما با افرادی که ایجاد مزاحمت و هنجارشکنی کنند، برخورد جدی خواهد داشت. استفاده از سلاح‌های سرد و گرم در زمره نزاع‌های خشن محسوب می‌شود. در سال 1402 نزاع‌های فردی در استان با کاهش 3 درصدی و نزاع‌های دسته جمعی نیز با افزایش 3 درصدی همراه بوده است.

سردار رفیعی‌کیا تصریح کرد: در استان مرکزی پیشگیری و مقابله با سرقت به عنوان اولویت برای سال 1402 در نظر گرفته شده بود. سال گذشته بیشترین جرم به وقوع پیوسته در استان سرقت، به ویژه سرقت خرد بوده است و این جرم در صدر جرائم استان قرار گرفته بود. سرقت‌های خرد و مهم استان در سال 1402 نسبت به مدت مشابه سال 1401 کاهش 7 درصدی داشته است. سال گذشته 6094 نفر سارق دستگیر و 10 هزار و 746 فقره سرقت کشف شده است.

وی بیان داشت: کالای قاچاق یکی دیگر از اولویت‌های کاری پلیس این استان در سال 1402 بوده است که در سال جدید نیز با جدیت دنبال می‌شود. در این رابطه سال گذشته 519 خودروی شوتی و 5000 وسیله نقلیه حامل کالای قاچاق در این استان توقیف شد. همچنین در سال 1402 تعداد 1133 پرونده در خصوص قاچاق کالا در این استان تشکیل شده و تعداد دستگیرشدگان این حوزه نسبت به مدت مشابه سال 1401، تعداد 124 نفر افزایش داشته است.

فرمانده انتظامی استان مرکزی به فعالیت‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر استان در سال 1402 اشاره داشته و تأکید کرد: سال گذشته 1584 طرح پاکسازی در حوزه مواد مخدر این استان اجرا شده است. در حوزه قاچاق مواد مخدر 132 قاچاقچی و 6262 خرده‌فروش مواد مخدر در استان دستگیر شده‌اند. همچنین با اقداماتی که از سوی پلیس انجام شد، 6557 نفر معتاد متجاهر نیز در سطح استان جمع‌آوری شده است.  

سردار رفیعی‌کیا ابراز داشت: کمبود کمپ ماده 16 و کمپ ماده 42 مهمترین مشکلات و معضلات استان مرکزی در حوزه مواد مخدر است. به تازگی در راستای اجرای کمپ ماده 16 یک مرکز در روستای مالک‌آباد اراک به ظرفیت 100 نفر ایجاد شده است، اما از استانداردهای لازم برخوردار نیست. کمپ ماده 42 در رابطه با خرده‌فروشان است، اما متأسفانه تاکنون مرکز خاصی در استان ایجاد نشده است.

وی اضافه کرد: در سال 1402 تصادفات رانندگی درون‌شهری و برون‌شهری این استان جان 645 نفر را گرفته است. تعداد کشته‌شدگان حوادث رانندگی منجر به فوت نسبت به مدت مشابه سال 1401، افزایش یک درصدی داشته است. در سال 1402 تعداد 100 نفر از کشته‌شدگان حوادث رانندگی این استان در تصادفات درون‌شهری و تعداد 545 نفر از کشته‌شدگان نیز در تصادفات برون‌شهری جان خود را از دست داده‌اند. افزایش تعداد دوربین‌های کنترلی و پایشی، اصلاح نقاط حادثه‌خیز، ایمن‌سازی جاده‌ها و ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی، نقش مؤثری در کاهش کشته‌شدگان حوادث رانندگی دارد که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

فرمانده انتظامی استان مرکزی در خصوص اقدامات پلیس فتا استان نیز گفت: موضوع ارسال لینک‌های آلوده از جمله سهام عدالت، ابلاغ قضایی و مسائل دیگر از مهمترین مواردی است که پلیس فتا استان از آنها مطلع شد و موضوع را به صورت گسترده مورد پیگیری قرار داد. در این رابطه 2200 سیم‌کارت مجهول‌الهویه در استان شناسایی شد که از طریق آنها 180 هزار لینک آلوده برای مردم در 5 استان ارسال شده و از این طریق مبالغی از حساب مردم برداشت می‌کردند. در این خصوص 2 نفر از عناصر اصلی دستگیر شده و یک نفر دیگر نیز تحت تعقیب است. این پرونده توسط پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان مرکزی کشف شد.

سردار رفیعی‌کیا با یادآوری این موضوع که در سال 1402 تعداد 90 نیروی پلیس جوان کشور در راستای ارتقای امنیت اجتماعی به درجه رفیع شهادت نائل شده‌اند، افزود: در سال 1402 تعداد یک میلیون و 8000 تماس با پلیس 110 در استان مرکزی برقرار شده و نزدیک به 500 هزار تماس که نیمی از آنها را شامل می‌شود، عملیاتی شده است. سال گذشته تماس مردم استان با سامانه 197 پلیس نیز 12 درصد افزایش داشته است. سال 1402 اعزام مشمولان وظیفه در استان نیز با افزایش 4 درصدی همراه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز