خبرگزاری کار ایران

هشدار درباره عوارض منجر به مرگ مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک سفتریاکسون

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۱۴۴۶

سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فراورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو نسبت به عوارض منجر به مرگ مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک سفتریاکسون هشدار داد.

به گزارش ایلنا، زهرا جهانگرد اظهار کرد: طبق بررسی صورت گرفته توسط گروه ثبت و بررسی ایمنی و عوارض ناخواسته فرآورده‌های سلامت، از مجموع گزارش‌های عوارض و اشتباهات دارویی در سال ۱۴۰۲ در سامانه گزارش عوارض دارویی، ۹ درصد آن مربوط به گزارش‌های عوارض ناخواسته داروی سفتریاکسون بوده است.

وی افزود: از میان گزارش‌های بررسی شده درخصوص عوارض داروی سفتریاکسون ۲۸۶ مورد مربوط به گزارش عوارض جدی بوده است.

سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فراورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو تصریح کرد: از بین گزارش‌های بحرانی، پنج مورد به علت اندیکاسیون اشتباه مانند مصرف در بیماری‌های ویروسی شامل سرماخوردگی و آنفلوانزا و یک مورد به علت مصرف داروی سفتریاکسون در بیمار دارای سابقه حساسیت به دسته دارویی مذکور، قابل پیشگیری بوده است.

بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، وی گفت: تجویز و مصرف بیش از اندازه و فاقد اندیکاسیون تایید شده دارو، عدم اطلاع بیماران و مراقبین بیماران از سوابق حساسیت دارویی، اصرار بیماران بر تجویز داروهای تزریقی توسط پزشکان، تزریق در شرایط نامناسب از نظر انجام اقدامات درمانی اورژانسی صحیح و سریع از علل وقوع عوارض جدی و مرگ و میر بیماران است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز